آرشیو چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۶۱
صفحه آخر
۱۲

روزنامه نگار سعودی: اگر دوحه با 4 میلیارد دلار مصر را بخرد بحران قطر حل می شود!

نویسنده و روزنامه نگار معروف سعودی، مصر را علت اصلی بحران به وجود آمده با قطر دانست و تاکید کرد که راه حل این بحران، اعطای یک چک چهار میلیارد دلاری توسط قطر به مصر است!

بحران در روابط قطر با چهار کشور عربی در حالی چهار ماه به طول انجامیده است که برخی از کارشناسان معتقدند اختلافات قاهره و دوحه منشا اصلی این بحران بوده است. به گزارش فارس، «جمال خاشقجی» روزنامه نگار عربستانی که اخیرا از نوشتن در روزنامه «الحیات» منع شده و عربستان را به مقصد آمریکا ترک کرده است، گفت که اگر «تمیم بن حمد» امیر قطر با یک چک 4 میلیارد دلاری به مصر برود، بحران قطر پایان خواهد یافت. خاشقجی در مصاحبه با شبکه بی بی سی اظهار داشت بحران به وجود آمده به دلیل اختلاف قطر با عربستان نیست بلکه علت این بحران، مصر است.

این نویسنده سعودی، تعامل قطر با نظام «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر در آینده را بعید ندانست و گفت که قطر برای رهایی از این دردسری که عامل آن مصر است، احتمالا با نظام السیسی تعامل خواهد کرد. وی افزود که بحران در شورای همکاری خلیج فارس باعث ایجاد دودستگی در داخل جامعه سعودی شده است.

این نویسنده سعودی که اکنون در آمریکا به سر می برد، اظهار داشت که روابطش با عربستان و مسئولان آن قطع نشده است اما پس از آنکه در کشور خود از نویسندگی و انتشار مطالب در شبکه های اجتماعی ممنوع شده، ترجیح داده کشورش را ترک کند و اکنون مطالب خود را در مطبوعات غربی منتشر می کند و خارج از عربستان نیز از آزادی بیشتری برای این منظور برخوردار است. خاشقجی در ادامه ابراز امیدواری کرد که فضاهای ارعاب، بازداشت و تهدید که اخیرا در عربستان افزایش یافته هر چه زودتر پایان یابد و وضعیت همانند 6 ماه قبل شود.