آرشیو چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶، شماره ۶۶۳۳
جهان
۲۰
اروپا

<پوجدمون> برای پناهندگی راهی بروکسل شد

روز یکشنبه زمانی که وزیر مهاجرت بلژیک اعلام کرد که این کشور آماده است تا با درخواست پناهندگی سیاسی پوجدمون موافقت کند کمتر کسی باور داشت که رهبر مستعفی کاتالونیا روزی حتی چنین خواسته ای را مطرح کند. اما واقعیت روی دیگری داشت و تنها چند ساعت پس از آنکه دادستانی اسپانیا خواستار طرح اتهام علیه رئیس معزول دولت محلی کاتالونیا و اعضای کابینه اش را صادر کرد، پوجدمون و پنج نفر از اعضای دولت سابقش راهی بلژیک شدند تا از این کشور تقاضای پناهندگی سیاسی کنند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، روز گذشته منابع پلیس اسپانیا اعلام کرد «کارلس پوجدمون» به همراه روسای معزول اداره بهداشت و درمان، اداره امنیت، اداره کار و امور اجتماعی افزون بر اداره کشاورزی، دامداری، شیلات و تغذیه امور داخلی که از سوی دادستانی اسپانیا به جرایم شورش و اختلاس متهم شدند، پس از سفر با خودرو شخصی از کاتالونیا به شهر مارسی فرانسه رفته و با هواپیما نیز از این شهر به بروکسل پرواز کردند. سفر پوجدمون به بروکسل در پی اعلام آمادگی روز یکشنبه «تئو فرانکن» وزیر مهاجرت بلژیک در راستای موافقت با پناهندگی احتمالی وی و همراهانش صورت گرفته است. هر چند که چند ساعت بعد نیز «شارل میشل» نخست وزیر بلژیک اظهارات وزیرش را رد کرد. در همین ارتباط روزنامه «لا وانگواردیا»، اعلام کرد بلژیک هنوز به این افراد پناهندگی نداده و گفته است که باید سیگنال های جدی تعقیب وجود داشته باشد تا بشود به پوجدمون و همراهانش پناهندگی داد. بلژیک همچنین اعلام کرده که برای بررسی درخواست پناهندگی، پوجدمون و همراهانش باید ثابت کنند که تحت تعقیب جدی یا در معرض خطر واقعی قرار دارند. این اقدام در حالی صورت می گیرد که برخی از کارشناسان نیز تاکید کردند که بعید است رهبر مستعفی کاتالونیا بتواند موضوع پناهندگی سیاسی در بلژیک را برای خود تضمین کرده و پناهندگی بگیرد.

در چنین شرایطی که خبرها حکایت از درخواست پناهندگی سیاسی پوجدمون دارد «پل بکائرت» وکیل و کارشناسان امور پناهندگی گفت پوجدمون برای درخواست پناهندگی سیاسی به بلژیک نیامده است؛ بلکه به دنبال توصیه های قانونی است تا در صورت اعمال اقداماتی از سوی دولت مرکزی اسپانیا بتواند از آنها استفاده کند.