آرشیو چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶، شماره ۶۶۳۳
ایران زمین
۱۹

حمایت از صنایع استان مرکزی برای رفع مشکلات

گروه ایران زمین/ رفع مشکل کارخانه هپکو و دیگر صنایع استان مرکزی از اولویت های استانداری این استان است.

«سیدعلی آقازاده» استاندار جدید استان مرکزی در بازدید از غرفه روزنامه ایران در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری های تهران، در گفت و گو با «ایران» در این خصوص افزود: مسئولان استان و دولت مصمم هستند تا مشکلات صنایع استان که در راس آنها کارخانه هپکو قرار دارد، برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه استان مرکزی جزو چهار استان اول کشور از بعد صنعتی است، تصریح کرد: در این استان بیش از 3 هزار واحد صنعتی داریم که بزرگ ترین آنها شرکت آلومینیوم و پتروشیمی شازند است. درهمین حال، کارخانه های بزرگ دیگری هم مانند آذرآب و واگن پارس داریم که متاسفانه مانند دیگر صنایع استان با مشکلاتی مواجه هستند.

وی اما یکی ازعوارض صنعت استان را آلودگی خواند و گفت: آمارها نشان می دهد، اراک جزو 10شهر آلوده ایران است که مصوبات خوبی برای رفع آلودگی این شهر اتخاذ شده است. در زمینه کاهش آلایندگی واحدها کارهای خوبی انجام شده، با بهینه سازی مصرف سوخت در نیروگاه تولید برق شازند که قبلا مازوت بود در 2 سال گذشته 95 درصد سوخت آن گاز شده که سالم است. پتروشیمی هم به عنوان یک صنعت سبز و پاک شناخته شده است. حدود 2هزار هکتار کمربند سبز را در شهر اراک در دست اجرا داریم که 400 هکتار آن اجرایی شده است.

وی با تاکید بر اینکه استان مرکزی از دو جنبه فرهنگی و کشاورزی نیز دارای اهمیت است، افزود: این استان به عنوان مهد مفاخر علمی و دینی مذهبی حدود 25 درصد از مفاخر ایران را درخود جای داده که در راس آنها زادگاه امام خمینی(ره) رهبر انقلاب است و افرادی چون امیرکبیر و دکتر حسابی و میرزا تقی خان امیر کبیر هستند، لذا باید تلاش کنیم تا جایگاه سابق فرهنگی استان را برگردانیم.

استاندار مرکزی درخصوص وضعیت بخش کشاورزی در استان نیز توضیح داد: در 25 سال گذشته استان با خشکسالی مواجه بوده که متاسفانه خسارت سنگینی به بخش کشاورزی زده است. در سال های نه چندان دور در شهرستان ساوه سالانه بیش از 100 هزار تن انار برداشت می شد که با سرمای شدید بیش از 80 درصد از باغ ها از بین رفته و در حال حاضر در تولید پسته، لوبیا و صیفی جات نیز با تنش آبی و خشکسالی مواجه هستیم که در تلاش هستیم کشاورزی را به دوران طلایی آن برگردانیم.