آرشیو چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶، شماره ۴۹۶۱
ایران
۱۵

«جامع التواریخ» ثبت جهانی شد

رئیس کتابخانه ملی گفت: نسخه «جامع التواریخ» یا تاریخ رشیدی، نوشته رشیدالدین فضل الله همدانی محفوظ در کاخ موزه گلستان به عنوان میراث جهانی در یونسکو ثبت شد.

به گزارش فارس، اشرف بروجردی افزود: جامع التواریخ پنجره ای است به گذشته نه تنها ایرانیان بلکه تمامی بشر، چراکه این اثر دریچه ای را به سوی ایران فرهنگی می گشاید و ایران فرهنگی فراتر و گسترده تر از آن چیزی است که امروز درچارچوب مرزهای سیاسی به عنوان ایران می شناسیم. وی افزود: این هم افتخاری برای ایران است و هم برای کمیته ملی حافظه جهانی که توانسته است این اثر بزرگ ایرانی را به عنوان میراث جهانی برای کل بشریت به ثبت برساند.

مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری نیز در گفت وگو با ایسنا، جامع التواریخ را یکی از مهم ترین کتاب های حوزه تاریخ ایران و جهان دانست و اظهار کرد: نسخه های متعددی از این کتاب در کتابخانه های مختلف دنیا نگهداری می شود، اما یکی از نسخه های آن نیز در کتابخانه کاخ گلستان موجود است که این نسخه به عنوان یکی از نسخه های نفیس و دارای ارزش های فرهنگی و هنری در فهرست حافظه جهانی یونسکو به ثبت رسید.

دبیر کمیته ملی حافظه جهانی یونسکو در ایران ادامه داد: پرونده مربوط به این اثر دو سال پیش به یونسکو تحویل و پس از بررسی های فنی، واجد ارزش ثبت در فهرست حافظه جهانی یونسکو شناخته شد.

وی جامع التواریخ را دهمین اثر ایرانی دانست که در این فهرست به ثبت رسیده و توضیح داد: تاکنون کتاب هایی مانند مسالک الممالک، خمسه نظامی و شاهنامه بایسنقری که در کتابخانه ها و مجموعه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نگهداری می شود، در فهرست حافظه جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند.