آرشیو چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶، شماره ۴۹۶۱
جامعه
۱۴
یادداشت

جای خالی برخورد با تبلیغات مزاحم

زهرا نژادبهرام ( عضو شورای اسلامی شهر تهران)

بهترین راهکار برای سامان بخشیدن به شرایط نامناسب موجود در زمینه تبلیغات، وضع قانونی مناسب به منظور ایجاد الزام حقوقی برای همه افراد است، تا دیگر هیچ کس خود را مجاز به نصب آگهی در هر جا و مکانی که دلش می خواست، نداند. البته پیشتر در زمینه استفاده از حریم های شخصی برای تبلیغات، قانونی وضع شده که طبق آن، اگر اشخاص حقیقی یا حقوقی بدون اجازه صاحبان یک ملک شخصی، روی در یا دیوار یا زمین مقابل آن ملک، آگهی تبلیغاتی نصب کنند، مالکان می توانند از آن اشخاص شکایت کنند و مراجع قانونی مکلف به رسیدگی هستند.

وقتی قانونگذار با چنین رویکردی به حریم خصوصی اشخاص توجه کرده، انتظار است در حوزه معابر عمومی نیز که متعلق به همه مردم است و در ادبیات حقوقی کشور از آن به عنوان حق الناس یاد می شود، به حقوق شهروندان توجه شود، اما کم توجهی به این امر، سبب شده شاهد هرج ومرج تصویری ناشی از بی نظمی در نصب آگهی های گوناگون در محیط کلانشهرها باشیم.

بی نظمی های موجود نشان می دهد تاکنون در موضوع نصب بی رویه آگهی های تبلیغاتی در فضای شهری به درستی عمل نشده و صرفا به دستورالعمل های دوره ای و برخوردهای مقطعی اکتفا شده است.

گفتنی است شهرداری های برخی شهرهای بزرگ تا حدودی در این زمینه ورود کرده و اجازه نصب تبلیغات بدون مجوز را بر بیلبوردها، تیرهای چراغ برق و پل های عابر پیاده نمی دهند، ولی لازم است این نهادها، این موضوع را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند و به نحوی دائمی و اثرگذار با نصب بدون اجازه انواع تبلیغات مزاحم بر در و دیوار اماکن عمومی و خصوصی برخورد کنند. همچنین شوراهای اسلامی شهرها هم به لحاظ نقش خود، باید برای رفع خلاهای موجود در این موضوع با شهرداری ها همراهی کنند؛ چراکه محیط شهری زیبا و آرامش بخش حق تمام شهروندان ایران است.