آرشیو چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶، شماره ۴۹۶۱
جهان
۶

مصاحبه، پاسخ نظامی مقاومت فلسطین به اسرائیل عملیاتی خواهد شد

جنگنده های رژیم صهیونیستی یک تونل متعلق به نیروهای مقاومت را در شرق منطقه خان یونس در نوار غزه هدف قرار دادند. به گفته برخی منابع موشک های شلیک شده حاوی گازهای سمی ناشناخته ای بود. در واکنش به این اقدام غیرانسانی، جنبش جهاد اسلامی فلسطین پایان آتش بس با اسرائیل را اعلام و مردم را به قیام علیه دشمن مشترک دعوت کرد. در همین رابطه با سلمان رضوی، کارشناس مسائل فلسطین گفت وگو کرده ایم که ماحصل آن در پی می آید:

انگیزه رژیم صهیونیستی از حمله اخیر چگونه قابل تحلیل است؟

دو دلیل برای حمله اخیر اسرائیل به منطقه ای در نوار غزه قابل ذکر است.

اول: رژیم اسرائیل حفر و استفاده از تونل ها توسط نیروهای مقاومت فلسطینی را به عنوان خط قرمز امنیتی برای خود ترسیم کرده است، به طوری که مقامات این رژیم بصراحت اعلام کرده اند در هر زمان و هر مکان متوجه وجود این تونل ها بشوند، آنجا را مورد حمله قرار می دهند. رژیم صهیونیستی با تهاجم نظامی اخیر خود به تونلی در منطقه خان یونس درصدد بود با تبلیغات رسانه ای، پررنگ بودن خط قرمز و قاطعیت خود را به نمایش بگذارد.

دوم: واکنش منفی اسرائیل به تحولات اخیر رخ داده در نوار غزه میان گروه های فلسطینی و به طور مشخص توافق دو گروه فتح و حماس در جهت تحقق آشتی ملی، در این حمله متجلی است. در رابطه با آشتی میان تشکیلات خودگردان فلسطین و جنبش حماس حداقل به ظاهر آمریکایی ها این توافق را پذیرفته اند، اما رژیم صهیونیستی این موضوع را نمی پذیرد. اختلاف دیدگاه میان آمریکا و اسرائیل در این موضوع، باعث شده است تل آویو به طور مستقیم نتواند واکنش نشان دهد و در نتیجه غیرمستقیم اقدام می کند.

نمود عکس العمل نظامی گروه های مقاومت به چه صورت خواهد بود؟

جنبش جهاد اسلامی در کنار دیگر گروه های مقاومت فلسطینی اعلام کرده اند حق پاسخ را برای خود محفوظ می دارند. این واکنش مسبوق به سابقه است، به طوری که امکان دارد موشک ها و خمپاره هایی به اراضی اشغالی سال 1948 شلیک شود و این پاسخ نیروهای مقاومت، بالقوه مقدمه ای را برای شروع عملیات های بعدی اسرائیل ایجاد می کند که ممکن است در قالب یک جنگ کوچک نمود یافته تا به خیال خود در معادلات کنونی قدرت به نفع خود اندکی تغییر ایجاد کنند.