آرشیو شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۶۳
صفحه آخر
۱۲

نخستین پس لرزه های همه پرسی اقلیم نمایان شد

بحران اقتصادی در سلیمانیه عراق/هزاران کارمند علیه بارزانی تظاهرات کردند

هزاران نفر در شهر کردنشین سلیمانیه عراق علیه «مسعود بارزانی» تظاهرات کردند و او را مسئول نابسامانی معیشتی و بحران جاری دانستند.

درپی به هم خوردن مناسبات معمول 14 ساله اخیر میان بغداد و اربیل که پس از همه پرسی غیرقانونی تجزیه رخ داده، اوضاع اقتصادی در منطقه خودمختار کردستان عراق آشفته شده و هر روز که می گذرد، این وضعیت، بدتر می شود.

در سال های گذشته دولت منطقه خودمختار از بابت فروش انحصاری نفت استان کرکوک به مشتریان خارجی، عواید زیادی را از آن خود می کرد و به کارمندان محلی، از این طریق حقوق می داده است.

اما، زیاده خواهی رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق و برگزاری همه پرسی غیرقانونی جدایی در سوم مهر، همه چیز را به هم ریخته و تاثیر منفی زیادی را متوجه جامعه کردی عراق کرده است، هزاران نفر از مردم سلیمانیه در اعتراض به این اقدام نادرست «مسعود بارزانی»، به خیابان ها آمدند و علیه او شعار دادند و از وی خواستند که پاسخگوی شرایط فعلی آنها باشد. مقر اصلی حزب «اتحادیه میهنی کردستان عراق» در شهر سلیمانیه قرار دارد. این حزب، رقیب اصلی حزب «دموکرات» تحت رهبری مسعود بارزانی در کردستان عراق محسوب می شود.

همچنین، خبرهای جدید از عراق حاکی است، فرماندهی عملیات مشترک عراق با صدور بیانیه ای اعلام کرده، رهبران منطقه خودمختار کردستان عراق مانع استقرار نیروهای دولت مرکزی در مناطق مرزی و گذرگاه ها می شوند!

الانبارآزاد شد

شهر مرزی«القائم» در استان «الانبار» عصر دیروز آزاد شد. «حیدر عبادی» با اعلام این خبر، آن را به ملت عراق تبریک گفت.

در رابطه با شمار تلفات داعش در این عملیات، گزارشی نرسیده است، اما گفته شده والی داعش در «القائم» هنگام فرار به سمت سوریه، هدف قرار گرفته و به هلاکت رسیده است.

خبر دیگر اینکه، سازمان ملل اعلام کرده گروه تروریستی داعش در طول نبرد 9 ماهه آزادسازی شهر «موصل»، 741 غیرنظامی را کشته است. موصل که از خرداد 1393 به اشغال تکفیری های داعش درآمده بود، اوایل تیر سال جاری از اشغال این گروه تروریستی آزاد شده است.