آرشیو شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۶، شماره ۳۰۰۳
روزنامه فردا
۲۰
اتفاق

خبر جعلی پر طرفدار

عبارتی که دونالد ترامپ بسیار به آن علاقه دارد و بارها از آن استفاده کرده و خود او نیز لااقل در فرهنگ سیاسی و دیپلماتیک برگرفته از زبان کوچه و بازار مخترع آن بوده، حالا وارد فرهنگ اصطلاحات شده است. بعد از آنکه دیکشنری کالینز عبارت «خبر جعلی» (Fake News) را وارد فرهنگ واژگان کرد، این اصطلاح توانست عنوان عبارت سال 2017 را نیز از آن خود کند.

استدلال فرهنگ نویسان کالینز از رسمیت بخشیدن به «خبر جعلی» در مقدمه این فرهنگ لغت «حضور آن در همه جا» در 12 ماه گذشته بوده است.

به نوشته گاردین، گروه نویسندگان دیکشنری کالینز که نظارت بر بیش از 4،5 میلیارد کلمه در پایگاه داده های خود را بر عهده دارند، گفته اند استفاده از این اصطلاح از سال 2016 تاکنون 365 درصد افزایش یافته است. این عبارت با حروف بزرگ F و N در ابتدای کلمات، ترجیع بند سخنان و مخصوصا توییت های دونالد ترامپ است؛ در چند روز گذشته بارها از این کلمه درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا و اینکه چگونه «مدام از خبر جعلی در این مورد استفاده شده» گفته است؛ از جمله چنین جمله ای که «خبر جعلی، ضعیف است!»

دونالد ترامپ هفته گذشته سعی کرد اختراع این عبارت را به نام خود ثبت کند. او در مصاحبه ای گفت: «کلمه «جعلی» یکی از مهم ترین عباراتی است که من درباره رسانه به آن رسیده ام... من گمان می کنم افراد دیگر هم شاید در طول سال ها از آن استفاده کرده باشند، اما من هرگز متوجه چنین چیزی نشده بودم».

فرهنگ کالینز در ریشه شناسی این عبارت نوشته است که از این واژه قبلا هم در برنامه های کمدی تلویزیون ایالات متحده برای توصیف «اطلاعات غلط و اغلب حساسی برای تحت الشعاع قراردادن پوشش گزارش های خبری واقعی» استفاده شده است. همچنین شبکه سی ان بی سی گزارش داد تعدادی از سناتورهای آمریکایی برای اثبات و نشان دادن چگونگی وجود اخبار جعلی، یک گروه فیس بوکی برای انتشار اخبار جعلی ایجاد کرده اند. این گروه از سناتورهای دموکرات، از جمله مارک وارنر و ایمی کیوباچر، خلاف انتظار ترامپ درصدد نشان دادن روش های روسیه برای تحت تاثیر قراردادن مردم آمریکا در انتخابات پیشین ریاست جمهوری آمریکا است که به پیروزی ترامپ منجر شد.