آرشیو شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۶، شماره ۳۹۴۶
اقتصاد
۵
طلا

شتاب طلای جهانی برای رکوردشکنی قیمت

منبع: رویترز

طلا در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی در پی ضعیف شدن ارزش دلار امریکا و افزایش تقاضا از سوی سرمایه گذاران چینی، به بالاترین قیمت در یک هفته گذشته صعود کرد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جمعه بازار سنگاپور 3/0 درصد افزایش یافت و به 10/1278 دلار رسید. در بازار نیویورک، هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر 1/0 درصد رشد کرد و در 80/1278 دلار ایستاد. بهای معاملات این بازار روز چهارشنبه با 80/6 دلار یا 5/0 درصد افزایش، در 30/1277 دلار بسته شده بود. به گفته جفری هالی، تحلیلگر شرکت OANDA، بهبود علاقه سرمایه گذاران چینی به طلا در وضعیت کنونی، اطمینان خاطر خوبی برای کسانی است که نسبت به افزایش قیمت این فلز ارزشمند خوش بین هستند. تقاضای بالاتر از سوی خریداران خرد چینی، قیمت های داخلی و بالطبع قیمت های جهانی را بالا برده است.

از سوی دیگر بازار در انتظار اعلام نام رییس بعدی بانک مرکزی امریکا از سوی دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا است. انتظار می رود جروم پاول، رییس آینده بانک مرکزی امریکا باشد. بارناباس گان، تحلیلگر بانک OCBC در این باره گفت: حرکت اخیر قیمت ها به دلیل مواضع سیاست پولی رییس آینده بانک مرکزی امریکا نیست بلکه بیشتر به دلیل ابهام بازار نسبت به پیامی است که پشت انتصاب وی وجود دارد. دلار در آستانه رونمایی لایحه مالیات امریکا، برابر ین ژاپن و همچنین در برابر سبدی از ارزهای بزرگ عقب نشینی کرد. بر اساس گزارش رویترز، بانک مرکزی امریکا در پایان نشست دو روزه خود در روز چهارشنبه، نرخ های بهره را تغییر نداد و به رشد اقتصادی قوی امریکا و تحکیم بازار کار اشاره کرد و تاثیر توفان های اخیر بر رشد اقتصادی را کم اهمیت شمرد که نشانه ای از احتمال افزایش نرخ های بهره در دسامبر است.

طلا به افزایش نرخ های بهره امریکا فوق العاده حساس است زیرا نرخ های بهره بالاتر، ارزش دلار را تقویت می کند و در مقابل، به جذابیت سرمایه گذاری در این فلز که سوددهی ندارد، لطمه می زند. در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری 1/0 درصد افزایش یافت و به 13/17 دلار رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با 1/0 درصد افزایش، در 70/931 دلار ایستاد. هر اونس پالادیوم برای تحویل فوری با 2/0 درصد کاهش، 1000 دلار معامله شد.