آرشیو دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶، شماره ۶۶۳۷
زندگی: سلامت
۱۶
الو دکتر 88757758

سونوگرافی برای جنین خطر ندارد؟

مرتضی صانعی طاهری (رئیس  کمیته  تصویربرداری زنان انجمن رادیولوژی ایران)
زنی 31 ساله هستم و به تازگی وارد ماه سوم بارداری شده ام. ظاهرا باید برای بررسی وضعیت جنین سونوگرافی داپلر رنگی انجام بگیرد. با توجه به حرف ها و مطالبی که در مورد مضر بودن سونوگرافی و سونوگرافی داپلر وجود دارد، لطفا مرا راهنمایی کنید که آیا واقعا انجام سونوگرافی چه ساده و چه داپلر واجب است؟

علم سونوگرافی نحوه مراقبت از زنان باردار و جنین را کاملا متحول کرده است. به گونه ای که می توان گفت امروزه مراقبت بارداری بدون انجام سونوگرافی بی معنی است. در واقع سونوگرافی در تشخیص سلامت جنین زنده و کنترل رشد جنین و همچنین انتخاب روش زایمان (طبیعی یا سزارین) نقش غیرقابل انکاری دارد.همچنین رادیولوژیست ها از طریق انجام سونوگرافی غربالگری سه ماهه اول و دوم ناهنجاری مغایر با حیات جنین را تشخیص می دهند تا پزشک و والدین با گرفتن مجوز سقط از پزشکی قانونی از به دنیا آمدن نوزاد با مشکلات و ناهنجاری ها جلوگیری کنند.باید بگویم هیچ مطالعه معتبری تا کنون اثبات نکرده است که سونوگرافی برای جنین یا مادر مضر است.

در مورد سونوگرافی داپلر رنگی هم بهتر است بدانید که این شیوه برای همه زنان باردار استفاده نمی شود. به عبارت ساده تر از داپلر رنگی عمدتا برای بررسی وضعیت خونرسانی به رحم، جفت و جنین آن هم در مواردی که شبهه ای در اختلال خونرسانی به جنین یا اختلال رشد جنین وجود دارد استفاده می شود.در مورد داپلر رنگی نیز تاکنون ضرری گزارش نشده است. البته این به شرطی است که این کار توسط متخصص رادیولوژی که با شرایط انجام سونوگرافی داپلر و فیزیک آن آشنایی دارد، انجام شود.