آرشیو شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶، شماره ۴۱۹۰
بازار موبایل
۲۷

موبایلکده

مکان یاب واقعیت افزوده دقیق تر از GPS

مهر: اکثر برنامه های مسیریابی و نقشه خوانی تلفن همراه از سیستم جی پی اس استفاده می کنند. اما به تازگی از فناوری واقعیت افزوده برای افزایش دقت یک برنامه مسیریابی در آی فون استفاده شده است. برنامه یادشده از سوی شرکت بیلپار برای یافتن مقصد در شهرها طراحی شده و فعلا تنها با سیستم عامل iOS سازگاری دارد.

استفاده از فناوری واقعیت افزوده در این برنامه یافتن مسیر دقیق حرکت و نمایش جزئیات مکانی در خیابان ها و کوچه ها و غیره را ممکن می کند. دقت بالای این برنامه در مقایسه با جی پی اس، ناشی از استفاده از یک حسگر دینامیکی بصری است که برآورد فواصل نقاط مختلف از هم و همین طور از کاربر را با حساسیت بالایی انجام می دهد. در نتیجه کاربر در زمان حرکت در محله های شلوغ و پیچ در پیچ راه خود را گم نمی کند و وارد یک کوچه اشتباه نمی شود. در حال حاضر نسخه ای آزمایشی از این برنامه در دسترس است و زمان عرضه نسخه نهایی آن اعلام نشده است. همچنین مشخص نیست چه زمانی نسخه اندرویدی برنامه یادشده در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد. برنامه یادشده فعلا برای مسیریابی دقیق در مرکز لندن، سان فرانسیسکو و مانتین ویو قابل استفاده است و قرار است در آینده شهرهای بیشتری را در بر گیرد.

شناسایی حرکات دست در آی فون های آتی

مهر: اپل حق امتیاز اختراعی را ثبت کرده که براساس آن آی فون های آتی قابلیت شناسایی حرکات دست را خواهند داشت.طبق حق امتیاز تازه ثبت شده اپل، این شرکت تصمیم دارد قابلیت شناسایی حرکات دست را به آی فون بیفزاید.

این ویژگی که «ردیابی سه بعدی دست» نام گرفته یکی از 36 حق امتیاز اختراع جدید این شرکت است. بیشتر حق امتیازها به دوام شارژ باتری و سخت افزارهای بی سیم مربوط هستند. اما ردیابی سه بعدی از تمام این موارد جذاب تر است. این ویژگی در سیستم دوربین TrueDepth آی فون ایکس به کار می رود. در حال حاضر این سیستم به دستگاه، قدرت شناسایی صورت افراد را می دهد. این سیستم برای اسکن صحیح حدود 30 هزار نقطه روی صورت کاربر مشخص می کند به این ترتیب دستگاه می تواند ویژگی های خاص هر فرد را بشناسد. از همین فناوری برای شناسایی حرکت دست یا حرکتی خاص در فضای سه بعدی استفاده خواهد شد.