آرشیو شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶، شماره ۴۱۹۰
بازرگانی
۵

خبر

تجارت ایران و آمریکا در سیر نزولی

دنیای اقتصاد: تجارت ایران و آمریکا در سیر نزولی قرار گرفت. ایران درحالی در رتبه 135 در میان شرکای تجاری آمریکا قرار گرفته که جدیدترین آمار منتشر شده از سوی اداره آمار آمریکا نشان می دهد مبادلات تجاری این کشور با ایران در 9 ماه سال جاری میلادی افت 21 درصدی داشته است. مبادلات تجاری دو کشور در 9 ماه سال میلادی گذشته بالغ بر 5/ 177 میلیون دلار بوده که این رقم در مدت مشابه امسال به 140 میلیون دلار کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، صادرات آمریکا به ایران در ماه های ژانویه تا سپتامبر امسال 3/ 93 میلیون دلار بوده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل افت 18 درصدی داشته است. آمریکا در ماه های ژانویه تا سپتامبر 2016 بالغ بر 115 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود. واردات آمریکا از ایران در 9 ماه امسال نیز 7/ 46میلیون دلار گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افت 25 درصدی داشته است. در مدت مشابه سال قبل واردات آمریکا از ایران 5/ 62 میلیون دلار بوده است.

مرز خسروی برای صادرات کالا باز شد

دنیای اقتصاد: مرز خسروی فعالیت خود را برای صادرات کالا از سر گرفت. همزمان با تشنج های ایجاد شده در اقلیم کردستان عراق، فعالیت این مرز به حالت تعلیق در آمده بود.

این اتفاق درحالی رخ داد که فعالان اقتصادی ایران، بارها سهم اقلیم از تجارت کشور را گوشزد کرده و خواهان در نظر گرفتن منافع اقتصادی بودند. درخواست آنها از دولت، میانجیگری ایران برای ایجاد صلح و یکپارچه سازی در عراق بود. حال دفتر صادرات گمرک ایران اعلام کرد: فعالیت های تجاری در مرز خسروی از سر گرفته شده و صادرات کالا از این مرز به حالت عادی بازگشته است. هم اکنون روزانه به طور میانگین 500کامیون حامل کالاهای صادراتی از مرز رسمی خسروی به عراق صادر می شود. در نیمه نخست امسال، 164 هزار تن کالا به ارزش 33 میلیون دلار به وسیله 7 هزار و 500 کامیون از طریق مرز رسمی خسروی به عراق صادر شده است. البته ممنوعیت تردد مسافران از این مرز همچنان ادامه دارد و صرفا فعالیت های تجاری در مرز خسروی از سر گرفته شده است.