آرشیو شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶، شماره ۳۹۵۱
صفحه آخر
۱۶
رسانه باز

قدرت پنهان رسانه های شخصی

جلال سمیعی

1- کافی است عبارت «فیلم دخترهای اصفهانی» را در گوگل جست وجو کنید: خود ویدیو که به عنوان فیلم قبل از خودکشی دو دختر نوجوان منتشر شده است، به همراه تفسیرها و بازنمایی های متنوع، چند روز است که تمام رسانه های رسمی و غیررسمی را تحت تاثیر قرار داده اند.

2- تجارب رسانه ای در مسیر کنش و واکنش با اجتماع و مخاطبان، نقاط عطف مهمی دارند: برای مثال، تغییر سطح انتشار محتوا و پیام در رسانه های عمومی، می تواند مرزهای کارکرد رسانه را برای اجتماع جابه جا کند. انتشار فیلم دو دختر نوجوان، پیش از اقدام به خودکشی، که نه تایید شد و نه رد، یکی از همین نقاط عطف رسانه ای در جامعه ایران بود.

3- داشتن رسانه های شخصی، نتیجه نفوذ اینترنت هستند: اگر تا پیش از این هر مخاطب برای دیده شدن باید به نشریات یا رادیو و تلویزیون متوسل می شد اکنون هر کاربر با داشتن یک صفحه اینستاگرام می تواند تریبون شخصی خودش را داشته باشد: اینترنت مهم ترین جایزه را که همین رسانه شخصی است، به آدم ها داده است.

4- انتشار فیلم صحبت های پیش از خودکشی دخترها، تجربه مخاطبان ایرانی از رسانه را وارد دنیایی تازه کرد: تفسیرها و بحث های بی شماری که درباره این فیلم همچنان منتشر می شود، نشان می دهد که دیگر محدودیت و خط قرمز چندانی برای انتشار نیست: مخاطبان با کنجکاوی چنین محتوایی را می بینند و برای اطرافیان خود بازنشر می کنند: از همین رو، مخاطبان حتی برای جا نماندن از رقابت، ممکن است به فکر تولید و انتشار محتوای مشابه هم بیفتند.

5- یازده سال پیش، که خانواده ای ایرانی حاضر شدند فیلم خصوصی منتسب به یک بازیگر ایرانی را ببینند، جامعه ایران باز هم دچار یک دگردیسی اخلاقی و تجربه رسانه ای عجیب شد: مسیر پیچیده رسانه ها و جامعه، تاثیرگذاری متقابلی بر یکدیگر دارند. رسانه یک موجود زنده است و می تواند غریزه ذاتی رقابت و نیاز دیده شدن را در هر سطحی پاسخ بدهد. جامعه با تحولات رسانه ای پوست می اندازد و در این گراف پیچیده از روابط قدرت میان عناصر اجتماعی، رسانه همیشه و بیش از پیش، قدرتمند شده است. شما کجای این زورآزمایی همیشگی قرار دارید؟