آرشیو دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۶۸
حوادث - اخبار کشور
۱۱

فرآورده های کنجدی سنتی در یزد قابل مصرف نیست

فرآورده های کنجدی سنتی در یزد به دلیل فسادپذیری سریع کنجد برای مردم قابل مصرف نیست.

یزد- خبرنگار کیهان: مدیر کل استاندارد یزد با اعلام این خبر گفت: کنجد، دارای استاندارد اجباریست و بررسی ها نشان می دهد فرآورده های کنجدی به ویژه روغن کنجد که به روش سنتی در مغازه ها و برخی کارگاه تولیدمی شود به دلیل آلوده بودن به انواع قارچ ها و... برای مصرف مناسب نیست.

ماجدی افزود: 80 درصد این محصولات کنجدی در اردکان تولید می شود و از ابتدای دی ماه واحدهای تولیدی این محصول، باید نشان استاندارد را دریافت کنند در غیر این صورت پلمب خواهند شد.

به گفته وی روغن های ارده تولیدی نیز با این مشکلات رو به رو هستند، اما متاسفانه روغن ارده مشمول استاندارد اجباری نیست.

وی افزود: در شش ماهه گذشته از 1093 واحدهای مختلف تولیدی استان نمونه برداری شده که 49 مورد پلمب شده و 677 مورد نیز شامل تذکر و اخطار شده اند.

ماجدی اظهار داشت: این تعداد تذکر در این شش ماهه معادل دو سال گذشته است و این امر بیانگر این واقعیت است که حال تولید در استان یزد خوب نیست.مدیرکل استاندارد استان خطر نشان کرد: وضعیتمان در استانداردسازی رشدی نداشته است و این در حالی است که برخی افراد حرف از برخی استانداردسازی ها می زنند.ماجدی افزود: حدود 8000 ترازو وجود دارد که فروشندگان زیادی حاضر نیستند با پرداخت 9000 تومان آن را کالیبره و با اعداد واقعی تنظیم کنند.

به گفته وی از 327 وسایل بازی در 86 پارک استان بازرسی صورت گرفته که همه آنها دارای ایراد بوده اند.