آرشیو شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶، شماره ۶۶۴۶
جهان
۱۶
تک خبر

بازداشت 81 افسر امنیتی در ترکیه یک سال و نیم پس از کودتا

با گذشت یک سال و 4 ماه از کودتای نافرجام در ترکیه، دستگیری ها و بازداشت ها علیه افراد متهم به همکاری با گروه «گولن» همچنان ادامه دارد. بر این اساس دادستان کل آنکارا در تازه ترین اقدام خود رئیس سابق پلیس امنیت آنکارا را به همراه 80 افسر سابق امنیتی ترکیه بازداشت کرد. این در حالی است که وزیر امور خارجه ترکیه نیز اعلام کرد، تاکنون فعالیت یک چهارم از دیپلمات های ترکیه ای به اتهام ارتباط با کودتای نافرجام سال 1395به حالت تعلیق درآمده است.

به گزارش ایرنا به نقل از وب سایت اینترنتی روزنامه ینی آکیت، روز گذشته در ادامه دستگیری ها و تحقیقات از عوامل «فتح الله گولن» متهم اصلی در کودتای نافرجام 15 جولای(25 تیرماه سال 1395) در ترکیه، دادستان کل آنکارا قرار بازداشت «یوکسل چلیک» رئیس سابق پلیس امنیت آنکارا را صادر کرد. بر این اساس ماموران مبارزه با ترور، چلیک را در آنکارا دستگیر و به دادگاه کیفری صلح اعزام کردند. همزمان دادستان کل آنکارا قرار بازداشت 108 نفر از افسران سابق امنیتی را در سراسر کشور صادر کرد که در پی صدور این قرار بازداشت، ماموران پلیس ضد ترور در عملیاتی هماهنگ در 30 استان، تعداد 80 نفر از آنها را دستگیر کردند. این عملیات برای دستگیری سایر متهمان ادامه دارد.

دستگیری ها و بازداشت عوامل متهم به کودتای نافرجام در حالی ادامه دارد که «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد آنکارا فعالیت یک چهارم از دیپلمات هایش را به اتهام ارتباط با کودتای نافرجام به حالت تعلیق درآورده است. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری راشا تودی، چاووش اوغلو، تاکید کرد که تعلیق این دیپلمات ها بر اساس «اسناد معتبر» صورت گرفته است.