آرشیو پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۹۶، شماره ۳۰۱۸
آی تی
۱۵

مصری، عامل حمله سایبری به سریال «بازی تاج و تخت»

دادستانی آمریکا بهزاد مصری، یکی از هکرهای ایرانی را به جرم هک رسانه HBO توسط پلیس فدرال آمریکا متهم کرده است. بهزاد مصری، عضو تیم Turk Black Hat Security، بوده است.

اتهام وارده بهزاد را به دولت ایران مرتبط نمی داند. ظاهرا هدف از این هک، سرقت سریال های هنوز منتشرنشده بوده است. رویترز در گزارشی می نویسد: «آمریکا مدعی است این هکر برای عدم افشای اطلاعات مسروقه درخواست دریافت شش میلیون دلار باج کرده است». بهزاد پس از هک اچ بی او، به افراد مختلف سازمانی ایمیلی فرستاده که در آن، آنها را تحقیر کرده و عکس های لورفته از قسمت های منتشرنشده را ضمیمه کرده است! ظاهرا نام مستعار بهزاد Skote Vahshat یا سکوت وحشت است.

رویترز ادامه می دهد: «جوون کیم، دادستان کل آمریکا، با برگزاری کنفرانس خبری در این زمینه مدعی شد مصری در ایران به سر می برد و اگرچه دستگیری سریع او ممکن نیست، اما او با تبعات اقدام خود مواجه خواهد شد. مصری در صورت مسافرت به خارج از ایران با ترس دستگیری و انتقال به آمریکا مواجه خواهد بود». مصری 5.5 میلیون دلار از بیت کوین برای منتشرنکردن داده های هک شده اخاذی کرده است. پس از یک هفته از هک، او با انتشار قسمت هایی از سریال روی اینترنت اخاذی را جدی کرد. کشف حمله سایبری زمانی که Time Warner شرکت پدر HBO در حال خریده شدن از سوی AT&T به مبلغ 85 میلیارد دلار بوده است، اتفاق افتاد. این کشف سهام اچ بی او را کاهش داد. مصری ظاهرا نمایش نامه قسمت های ساخته نشده سریال های اچ بی او را نیز سرقت کرده است. از سوابق مصری هک کردن زیرساخت های انرژی اتمی اسرائیل است. هفت اتهام مصری شامل «جرائم رایانه ای»، «جرائم مالی»، «اخاذی»، «سرقت هویت» و دیگر جرائم است.

باور مقامات آمریکایی این است که او درحال حاضر در ایران سکونت دارد. دادستان آمریکا مصری را هکری باتجربه و پیچیده توصیف کرد که از مدتی قبل سیستم های رایانه ای در سراسر جهان را هک کرده و به آنها نفوذ می کند.