آرشیو سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۷۹
اقتصادی
۴

در پی نامه حجتی به وزیر صنعت؛ واردات برنج متوقف شد

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در نامه ای به وزیر صنعت با انتقاد از واردات برنج به کشور خواستار توقف سریع ثبت سفارش واردات برنج شد و بنابر گفته رئیس انجمن واردکنندگان برنج، در حال حاضر نمی توان ثبت سفارش برنج از خارج را انجام داد.

پس از اینکه چند روز پیش اعلام شد واردات برنج از اول آذر ماه امسال انجام خواهد گرفت، وزیر جهاد کشاورزی در نامه ای خطاب به محمد شریعتمداری (وزیر صنعت، معدن و تجارت) خواستار توقف ثبت سفارش واردات برنج تا اطلاع ثانوی شد. به گزارش تسنیم، حجتی در این نامه از واردات یک میلیون تن برنج در پنج ماهه نخست امسال انتقاد و تاکید کرده است این رقم واردات بیش از نیاز مصرف داخلی سالانه است.

وی با توجه به این موضوع و همچنین با درنظر گرفتن رکود حاکم بر بازار داخلی خواستار توقف هرگونه ثبت سفارش جدید برنج تا اطلاع ثانوی شده است.در همین راستا، مرتضی شاه حسینی، رئیس انجمن واردکنندگان برنج در گفت وگو با فارس گفت: علیرغم بخشنامه دولت مبنی بر آزاد شدن واردات برنج از اول آذر 96 هنوز سایت ثبت سفارش واردات برنج باز نشده است. وی با اشاره به اینکه براساس بخشنامه دولت، واردکنندگان تا پایان تیرماه 97 فرصت دارند تا نسبت به واردات برنج اقدام کنند، بیان کرد: با پایان یافتن فصل برداشت شالی برنج در کشور، واردات برنج آزاد شد، اما هنوز درباره اینکه برنج وارداتی با ارز متقاضی یا مبادله ای انجام شود، تصمیم گیری نشده و از آنجا که تمام آیتم های ثبت سفارش واردات برنج کامل نشده است، بنابراین نمی توان ثبت سفارش واردات برنج را انجام داد.

ضمن اینکه مجتبی خسرو تاج، رئیس سازمان توسعه تجارت در مورد علت بسته بودن سایت ثبت سفارش واردات برنج به فارس گفت: وزارت جهاد کشاورزی با توجه به اختیارات قانونی طی نامه ای اعلام کرده است به دلیل واردات بیش از یک میلیون تن برنج در پنج ماهه اول سال جاری تا اطلاع ثانوی از ثبت سفارش واردات برنج جلوگیری می شود.وی افزود: همچنین وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که طی این مدت بیش از نیاز وارداتی به کشور برنج وارد شده و بازار داخلی نیز در رکود بسر می برد بنابراین فعلا از ثبت سفارش واردات برنج جلوگیری می شود. به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت، بدیهی است برنج های وارداتی قبلی به گمرکات که با رعایت مقررات وارد شده باشد، می تواند ترخیص شود.