آرشیو سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶، شماره ۶۶۵۳
سه شنبه بازار کتاب
۱۲

تازه های نشر

آیناز محمدی
درپرتگاه حادثه

«در پرتگاه حادثه» زندگینامه اکبر اعتماد بنیانگذار سازمان انرژی اتمی ایران به اهتمام محمدحسین یزدانی راد فراهم آمد و نشر اختران آن را منتشر کرد. این کتاب از مجموعه تاریخ شفاهی سازمان اسناد و کتابخانه های ملی ایران، حاصل نشست های متوالی محمدحسین یزدانی راد با اکبر اعتماد در قالب مصاحبه است که از سال 1391 آغاز شد و سه سال به طول انجامید. اکبر اعتماد در سال 1353 به سمت رئیس سازمان انرژی اتمی ایران منصوب شد و به مدت سه سال به عضویت شورای حکام آژانس انتخاب شد و در سال 56 با رای نمایندگان کشورهای عضو آژانس برای یک سال به ریاست مجمع عمومی آژانس انتخاب شد. «در پرتگاه حادثه» در واقع علاوه بر خاطرات اعتماد، بسیاری از حوادث و رویدادهای گوناگون تاریخ معاصر ایران را نیز در بر دارد. وقایعی همچون تاسیس وزارت علوم، دانشگاه بوعلی و دانشگاه آزاد (قبل از انقلاب) و تاسیس سازمان انرژی اتمی و ساخت نیروگاه اتمی بوشهر تا اطلاعات جالب و خواندنی درباره رجال و کنشگران تاریخ معاصر و مطالبی از این دست. از دیگر ویژگی های این کتاب اشاره به زوایای پنهان و کم تر شناخته شده دوران سلطنت محمدرضا پهلوی است که در منابع دیگر کمتر به آنها اشاره شده است.

حقوق شهروندی...

«حقوق شهروندی زنان در ایران، بین دو انقلاب» عنوان کتابی است به قلم هادی نوری (عضو هیات علمی دانشگاه گیلان) و صدیقه مسیب نیا فخبی که از سوی بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شد. مساله شهروندی و مساله جنسیت از مسائل مبتلابه نه تنها جامعه ایران که همه جوامع است. بحث و برخورد آرا در ارتباط با حقوق و تکالیف زن و مرد در همه فرهنگ ها جریان دارد. دولت ها کوشیده اند که برابری، هرچه بیشتر همگانی باشد. اما در طول تاریخ عوامل زیادی باعث از بین رفتن این برابری بوده اند که یکی از این عوامل جنسیت است. نویسندگان کتاب مذکور به بررسی این مساله می پردازند که وضعیت حقوق شهروندی زنان در ایران در فاصله بین انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی چگونه بوده است؟ و می خواهند ببینند که حقوق شهروندی زنان ایران در این بازه زمانی از چه الگویی تبعیت می کرد؟

هویت اجتماعی

«هویت اجتماعی» کتابی نوشته ریچارد جنکینز باترجمه نازنین میرزابیگی از سوی انتشارات آگاه منتشر شد. این کتاب به مباحثی چون فهم تعیین هویت، نمادسازی تعلق، نهادسازی هویت، سازماندهی هویت و... می پردازد. ما چگونه می دانیم که هستیم؟ و دیگران چگونه هویت ما را تعیین می کنند؟ چگونه احساس ما از خود به صورت افرادی منحصر به فرد مساوی است با درک این مساله که همواره و هر کجا در جنبه هایی از هویت خود با بسیاری از افراد دیگر شریک هستیم؟ نویسنده این کتاب یک چارچوب جامعه شناختی را برای تفکر در مورد هویت تنظیم می کند و سوال هایی از این دست را مورد بررسی قرار می دهد. مفهوم هویت در مورد تمامی عالم مخلوقات، اجسام و مواد، همچنین در مورد انسان ها کاربرد دارد و معانی عمومی آن ارزش بررسی دارند. از نظر اهداف جامعه شناختی تعیین هویت می تواند حداقل روش هایی تعریف شود که در آنها افراد و جمعیت ها در روابط خود با دیگر افراد و جمعیت ها از یکدیگر متمایز می شوند.

خیر عمومی و خیر خصوصی

«خیر عمومی و خیر خصوصی» نام کتابی تالیف ریموند گویس با ترجمه حسن افشار است که از سوی نشر مرکز منتشر شد. ریموند گویس استاد بازنشسته دانشگاه کمبریج در رشته فلسفه سیاسی و عضو پیوسته فرهنگستان علوم بریتانیا معتقد است: این باور که مرز روشنی میان «عمومی» و «خصوصی» وجود دارد و این مرز از اهمیت فلسفی و سیاسی فراوان و ماندگاری برخوردار است مختص چند فیلسوف انگشت شمار نیست، ریشه ای عمیق حتی در بحث های سیاسی روز مره دارد. حول این مرز، افکار متبلور شده اند. گروهی می اندیشند، مفاهیم ارزشی ای که کاربردشان در قلمرو عمومی است با مفاهیم فراخور قلمرو خصوصی تفاوت دارد. آنچه در حوزه عمومی «خوب» یا «درست» یا «سودمند» (یا برعکس «بد» و «نادرست» یا «زیانبار») به شمار می رود، باید با سنجه هایی کاملا متفاوت با آنچه در عرصه خصوصی «خوب» است ارزیابی شود.

نظریه پسا استعماری و کردشناسی

«نظریه پسا استعماری و کردشناسی» عنوان کتابی به قلم جلیل کریمی است که از سوی نشر نی منتشر شد. مطالعات پسا استعماری پیش از این ذیل عنوان گفتمان کاوی استعمار مطرح بود و سپس به مطالعات یا نظریه های پسااستعماری معروف شد. کتاب نظریه پسا استعماری و کردشناسی که حاصل سه سال پژوهش جلیل کریمی است در سه فصل تالیف و تدوین شده است. هدف فصل اول ارائه منظومه ای از مفاهیم و نظریه ها، سیر تاریخی مطالعات پسا استعماری و توصیف فضای فکری و موضوعی آن است. در فصل دوم به آثار و اندیشه های ادوارد سعید پرداخته می شود که از بانیان گفتمان کاوی استعمار و امروزه یکی از چهره های اصلی مطالعات پسا استعماری شناخته می شود. فصل سوم مطالعه ای در باب برخی از متون درباره جامعه، تاریخ و فرهنگ کرد است. در این بخش آثار نویسندگان غربی درباره مردم کرد تحلیل می شود.

تاریخ دیوها

«تاریخ دیو ها» نام کتابی است از سید محمد زندی فر که از سوی انتشارات آذینه گل مهر منتشر شد. نویسنده در این کتاب طی سه بخش نقش دیوار در حیات اولیه خاورمیانه، بعد دیو در روستا، در بخش سوم دیو در شاهنامه فردوسی را مورد بحث و بررسی قرار می دهد و می نویسد: دیوها در فرهنگ دوران ساسانی بسیار زورمند و حتی شکست ناپذیر بودند و تنها ترفندهای پیچیده می توانست آنان را از پای درآورد. همان طور که در شاهنامه فردوسی داستان آکوان دیو و نبرد با دیوهای مازندران شاهد این گونه اعمال پهلوانان اساطیری هستیم. در واقع مانی با برجسته تر کردن نقش دیو و تاریکی، نقش و ابهت ایزد و نور را بزرگ تر کرده است. در این آیین ثنویت کامل وجود دارد و در متون جدید دین زرتشتی که به تاثیر از آنان و زروانیسم نوشته شده است نیز آیین زرتشت با ثنویت کامل معرفی می گردد: قلمرو خیر و شر- نور و تاریکی- اهورا و دیو! در شاهنامه فردوسی نیز همانند اوستا، شمال (اباختر) سرزمین دیوها معرفی نمی شود. بلکه در بن مایه داستان ها دیو درونی است.