آرشیو سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶، شماره ۴۹۸۱
اقتصاد
۴

جزئیات تازه از ارائه تسهیلات به زلزله زدگان

رئیس کل بانک مرکزی جزئیات تسهیلات شبکه بانکی در مناطق زلزله زده غرب کشور را توضیح داد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، ولی الله سیف در جریان سفر هیات بانکی به کرمانشاه، با اشاره به تصمیمات نظام بانکی در نخستین ساعات پس از حادثه زلزله تصریح کرد: بانک ها، وام های پرداخت شده در این مناطق را برای دو سال، بدون بهره و سود و هزینه امهال کردند و برای وام گیرندگان فرصت دوساله در نظر گرفتند. علاوه بر این با پیشنهاد همکاران، برای هر واحد مسکونی آسیب دیده، ده میلیون تومان وام قرض الحسنه پرداخت می شود.

سیف با اشاره به مصوبه هیات دولت برای اعطای مبلغ 7675 میلیارد ریال تسهیلات به مناطق زلزله زده توسط نظام بانکی خاطرنشان کرد: با تشکیل اولین جلسه هیات دولت پس از این حادثه، تکالیفی از سوی هیات محترم وزیران برای نظام بانکی تعیین شد که براساس آن، بازسازی اماکن مسکونی روستایی به تعداد 11 هزار واحد و با سقف تسهیلات برای هر فقره 250 میلیون ریال با دوره بازپرداخت پانزده ساله، بازسازی 4500 واحد اماکن مسکونی شهری تا سقف هر فقره 350 میلیون ریال با دوره بازپرداخت پانزده ساله، تعمیر 15 هزار واحد از اماکن مسکونی شهری و روستایی و تجاری تا سقف تسهیلات 120 میلیون ریال برای هر فقره و با سود و کارمزد 5 درصد و بازپرداخت هفت ساله و نیز تامین 15هزار و 500 فقره تسهیلات قرض الحسنه تا سقف 100 میلیون ریال برای تامین هزینه لوازم خانگی و سایر هزینه های ضروری با دوره بازپرداخت پنج ساله برعهده شبکه بانکی گذاشته شد.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر این که، تلاش دولت و نظام بانکی برای تسهیل و تسریع در بازسازی هاست، گفت: سازمان برنامه وبودجه نیز بیش از 2800 میلیارد ریال کمک بلاعوض برای بازسازی مناطق مسکونی و شهری و تعمیرات خدماتی در نظر گرفته است که در اختیار مردم این مناطق قرار خواهد گرفت. امیدواریم با پرداخت این مبالغ و تسهیلات شبکه بانکی، بزودی شرایط زندگی مردم آسیب دیده به حالت عادی بازگردد.