آرشیو سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶، شماره ۴۹۸۱
اقتصاد مقاومتی
۸

گلخانه ها، تضمینی بر اشتغال پایدار

تغییرات اقلیمی در کنار کاهش منابع آبی کشور، عاملی بود تا مسئولان به این نتیجه برسند که توسعه گلخانه ها برای حفظ جایگاه تولید محصولات کشاورزی، بهترین گزینه است و باید برای توسعه آنها برنامه ریزی شود.

از این رو در برنامه ششم، این شیوه کاشت دارای جایگاه خاصی شد و قرار است تا پایان برنامه 16 هزار هکتار سطح زیر کشت گلخانه های کشورمان باشد. ایران بعد از مکزیک، دومین کشور در توسعه واحدهای گلخانه ای در جهان شناخته شده است. ولی الله بنی عامری، مجری طرح گلخانه های وزارت جهاد کشاورزی گفت: در مکزیک، طی پنج سال اخیر 15 هزار هکتار توسعه واحدهای گلخانه ای صورت گرفته و در ایران در همین مدت، مجموع توسعه واحدهای گلخانه ای 4000 هکتار بوده است.

بنی عامری درباره سطح زیر کشت گلخانه های ایران افزود: سطح زیر کشت گلخانه های کشور در سال 94، حدود 9000هکتار بوده که طی افق 1404 قرار است به 48 هزار هکتار افزایش یابد و پیش بینی می شود، میزان تولیدات سبزی و صیفی گلخانه ای تا سال 1404 به 21 میلیون تن برسد. این درحالی است که سطح زیر کشت سبزی و صیفی کشور 6400 هکتار و گل و گیاهان زینتی 2000 هکتار است. مجری طرح گلخانه های وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که هر هکتار گلخانه تقریبا برای 12 نفر اشتغالزایی ایجاد می کند، تاکید کرد: از اواخر سال 94 تا 15 آبان ماه سال جاری، 963 میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای توسعه گلخانه ها اعطا شده و حجم سرمایه گذاری در این بخش، 1100 میلیارد تومان بوده است.