آرشیو سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶، شماره ۴۹۸۱
جامعه
۱۷

40 هزار تاکسی در تهران نیازمند تعویض کاتالیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: 40 هزار تاکسی در تهران وجود دارد که نیازمند تعویض کاتالیست هستند.

به گزارش جام جم، کیومرث کلانتری افزود: بر اساس مصوبه هیات وزیران در سال 93، شهرداری ها موظف هستند، کاتالیست های (قطعه ای که در مسیر خروج دود از اگزوز خودرود نصب می شود تا میزان آلایندگی را کاهش دهد) خودروهای عمومی در حال تردد در شهرها را تعویض کنند تا بار آلایندگی خودرو کاهش یابد.

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران ادامه داد: چنانچه تعویض کاتالیست ها انجام نشود، اگر بنزین یورو4 هم به تاکسی ها تحویل داده شود تفاوتی با بنزین یورو2 نخواهد داشت.

وی با اشاره به این که باید همزمان با تحویل بنزین یورو4، خودروها هم بتوانند از کاهش دهنده آلایندگی استفاده کنند، تصریح کرد: نماینده شهرداری از تامین نشدن منابع مالی برای این اقدام خبر داد و بر اساس تصمیم کارگروه مقرر شد از محل عوارض آلایندگی برای تعویض کاتالیست خودروها پرداخت شود.

کلانتری یادآور شد: علاوه بر این مقرر شده که اداره کل منابع طبیعی استان تهران درخصوص توسعه فضای سبز در حد استانداردهای تعریف شده در برنامه جامع شهرستان ها زمین اختصاص دهد و در ارتباط با تولید نهال نیز نهال لازم و کافی در فصول درختکاری در اختیار شهرداری ها و دهیاری ها قرار دهد.

او با اشاره به این که تامین منابع مالی توسعه فضای سبز از محل عوارض آلایندگی یا ارزش افزوده یا از محل کمک های دولت به شهرداری ها خواهد بود، بیان کرد: شهرداران باید فضای سبز شهر خود را به حد استاندارد برسانند.

کلانتری عنوان کرد: در سومین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران روند جایگزینی موتورسیکلت های برقی و ایجاد زمینه برای ورود خودروهای برقی مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد وزارت صنعت، معدن و تجارت احداث یک واحد مونتاژ یا تولید خودرو و موتورسیکلت برقی در شعاع 120 کیلومتری تهران را پیگیری کند تا زمینه جایگزینی با اولویت موتورسیکلت های برقی به جای موتورسیکلت های کاربراتوری و انژکتوری انجام شود.