آرشیو پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۹۶، شماره ۳۰۲۳
جهان
۸

موشک جدید پرتاب شده چه قابلیت هایی دارد

«هواسونگ 15» که چهارشنبه شب شلیک شد و در آب های ژاپن فرود آمد، توانست در ارتفاعی بیشتر از همه موشک های قبلی به پرواز درآید. طبق گفته پیونگ یانگ این موشک در53 دقیقه به ارتفاع چهارهزار و 475 کیلومتری از سطح زمین رسیده است که این با تخمین ارتش کره جنوبی هم خوانی دارد.

تحلیلی از سوی اتحادیه دانشمندان متحد در ایالات متحده نیز نشان می دهد که این موشک می تواند 13هزارکیلومتر را طی کند که به معنای قدرت هدف قراردادن هر نقطه ای در خاک آمریکا است. بااین حال، این تحلیل همچنین می افزاید که این موشک دارای کلاهک بسیار سبکی بوده که به معنای فقدان قدرت کافی برای حمل بمب هسته ای است.

ویپین نارانگ، استادیار علوم سیاسی دانشگاه «ام آی تی»، دراین باره به «بی بی سی» گفته است: «این که این موشک چه نقطه ای در خاک آمریکا را بتواند هدف قرار دهد، به وزن کلاهک هسته ای سوار شده بر آن بستگی دارد.» از نظر این استاد دانشگاه، برد این موشک در مقایسه با موشک هواسونگ14 آنقدر افزایش یافته است که دیگر نمی توان در قدرت آن برای هدف قراردادن خاک آمریکا به سادگی تردید کرد. دیوید رایت، از «اتحادیه دانشمندان متعهد» نیز این موشک را نشانه پیشرفت سریع برنامه موشکی پیونگ یانگ دانسته و افزایش برد از 9500 کیلومتر به 13هزارکیلومتر در این مدت زمان کوتاه را دستاوردی بسیار چشمگیر توصیف می کند. بااین حال، از نظر رایت، سوارشدن یک کلاهک جنگی سبک بر این موشک نشانه این است که موشک هواسونگ15 در مسافت های طولانی از حمل کلاهک های جنگی سنگین عاجز است. ازدیگر سو، پرتاب این موشک در شب نیز سوالاتی را به دنبال داشته است. از نظر برخی کارشناسان، کره شمالی که همواره نگران هدف قرارگرفتن تسلیحات موشکی اش ازسوی ایالات متحده است، با این کار کوشیده از آسیب پذیری تسلیحات موشکی خود در برابر حمله احتمالی و پیشگیرانه آمریکا بکاهد. ازسوی دیگر، سرنگونی موشک ها در تاریکی شب سخت تر می شود.