آرشیو شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶، شماره ۶۶۵۶
جهان
۲۰
یادداشت

پلتیک روسیه در اعلام خروج از سوریه

سعدالله زارعی (کارشناس مسائل سوریه)

استراتژی روسیه درباره بحران سوریه طی 2سال گذشته بر حفظ حضور نظامی در این کشور و اثرگذاری مستقیم و غیر مستقیم بر تمامی جریانات و تحولات شکل گرفته در این کشور مبتنی بوده است. این کشور در این مدت با در پیش گرفتن این استراتژی در حمایت از سوریه، بارها تاکید کرده است که نیروهای خود را در این کشور کاهش نخواهد داد. هر چند که گاهی نیز با تاکید بر حفظ حضور نظامی خود در سوریه اعلام کردند احتمال آن نیز وجود دارد تا نیروهای خود را از خاک سوریه خارج کند.

در حقیقت روس ها به سبب وجود دو عامل اساسی طرح احتمالی خروج نیروهای خود از سوریه را مطرح کرده اند. در ابتدا اینکه فشارهای کنونی مخالفان حضور نظامی روسیه در خاک سوریه در حال افزایش است و این کشورها در تبلیغاتی منفی حضور نظامی روسیه در سوریه را اشغالگری دانسته اند. همین امر نیز کرملین را بر آن داشته تا به منظور پاسخ به مخالفان و تاکید بر حضور برای رفع شرایط اضطراری در این کشور احتمال خروج نیروهای خود از دمشق را مطرح کند.

علاوه بر این روسیه در نظر دارد، درمیان مخالفان سوری نیز جایگاهی پیدا کرده و آنها را به سمت و سوی برنامه های خود در سوریه سوق دهد. بر این اساس در فرآیندی تعاملی با مخالفان تاکید دارند که ما اصراری بر حمایت به هر شیوه از بشار اسد نداشته و بر این اساس نیز نیروهای روسی باید از خاک این کشور خارج شوند. این در حالی است که در چنین فضایی، مخالفان سوری روند رو به ضعفی در سوریه را طی می کنند و بخش قابل توجهی از این ضعف نیز به نوع عملکرد روس ها در حمایت از بشار اسد بخصوص در شورای امنیت سازمان ملل باز می گردد. از همین رو آنها در چنین شرایطی از هر نکته ای برای جبران ضعف خود سود می جویند. بر این اساس احتمال خروج نیروهای روسی می تواند برای معارضان روحیه بخش بوده و آنها را امیدوار کند، از این پس دستاوردهای سیاسی قابل توجهی نصیب شان شود.