آرشیو یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶، شماره ۶۶۵۷
فرهنگی
۲۲
خارج از محدوده

حذف یک اثر مستند از جشنواره سینما حقیقت

کارگردان و تهیه کننده مستند - پرتره «مثل یک زن» که به زندگی خانوادگی و سیاسی فائزه هاشمی می پردازد، از حذف اثرش از جشنواره حقیقت انتقاد کرد. مژگان اینانلو به ایسنا گفته با اشاره به اینکه فیلم مستند بلند «مثل یک زن» را که یازدهمین فیلم اش است به جشنواره مستند حقیقت ارائه کرده و توسط هیات انتخاب پذیرفته شده بود، با وجود اینکه هیات انتخاب این فیلم را از بین آثار ارائه شده به عنوان یکی از آثار منتخب برگزید، «مثل یک زن» از نمایش در جشنواره حقیقت منع شده است.

اینانلو همچنین گفته: با پیگیری هایی که درباره حذف فیلم انجام دادم، متوجه شدم آقای حیدریان - رئیس سازمان سینمایی - خواسته اند آثار مستندی که مصداق یک فرد زنده سیاسی در آنها وجود داشته، از جشنواره حذف شوند و بر این اساس فیلم من هم یکی از این موارد است.

او اضافه کرد: تاکید من به مدیران مربوط این بود که اگر صحنه ای از فیلم مشکل دارد، آن را حذف کنند، اما گفتند هیچ صحنه ای مشکل ندارد، به همین دلیل الان سوال من این است که وقتی بدون رانت فیلمی ساخته ام، چرا با این نظرات و قوانین سلیقه ای مانع از اکران اثری می شوید که در نهایت قرار است در دو سالن پردیس چهارسو و برای عده ای محدود به نمایش درآید؟ آیا فیلمی که درباره آقای منتظری ساخته شده و هنوز به نمایش درنیامده کلی حاشیه داشته است، ایجاد مشکل نمی کند؟ مگر شما درباره افراد مرده چه قرائتی می خواهید ارائه دهید که خودشان نمی توانند این حرف را درباره خودشان بزنند؟

پس از انتشار خبر حذف مستند «مثل یک زن» به کارگردانی مژگان اینانلو مرکز گسترش سینمای مستند با ارائه توضیحاتی دلیل آن را پرهیز از ورود به مسائل سیاسی و به دستور سازمان سینمایی از جشنواره سینما حقیقت اعلام کرده و این در حالی است که مستند «قائم مقام» به کارگردانی «محمد صدری نیا» از آن دسته فیلم هایی است که در بخش ویژه سینما حقیقت (جایزه شهید آوینی) جای گرفته و روایتگر زندگی شخصی و سیاسی آیت الله منتظری است.