آرشیو دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶، شماره ۶۶۵۸
صفحه آخر
۲۴
آن سوی مرز

برنده جایزه شعر «جفری فابر» معرفی شد

معلم ترامپ در فهرست بهترین شاعران امریکا

برنده جایزه مشهور جفری فابر اعلام شد. کیم مور که با نخستین مجموعه شعرهایش نام خود را در کنار نام شاعران بزرگ دیگری چون شیموس هینی در فهرست برندگان این جایزه ثبت کرده است.

خبرگزاری مهر به نقل از گاردین گزارش داده که مجموعه شعر او با نام «هنر سقوط» کتابی است که امسال توجه داوران این جایزه را به خود جلب کرد و در نهایت آن را به عنوان بهترین مجموعه شعر انتخاب کردند، اما این، همه ماجرا نیست، ماجرای دیگر این است که شاعر «هنر سقوط» روزگاری معلم ترامپ بوده است.

شعرهای او درباره خشونت خانگی است و کیم مور در آنها سختی های زندگی اش را به رشته کلام کشیده است. این شاعر می گوید نخستین بار که سعی کرد این تجربیات را بیان کند، جملاتش بسیار خام بودند اما بازخوانی اشعار شاعران دیگر وقتی از خشونت های زندگی می نویسند به او کمک کرد تا بتواند منظورش را بیان کند.

گیلیان کلارک، کاترین تاورز و تام گاتی شاعر، اعضای داوری این رقابت شعری را تشکیل داده بودند. آنها درباره اشعار این شاعر گفتند: شعرهای مور قوی هستند و انگار هر خط در حال صحبت با خط دیگر است و چنان بیان شده اند که انگیزه روبه رویی با آنها را تقویت می کند.

هیات داوران همچنین گفت: جاه طلبی و سخاوتی قابل تحسین در این شعرها وجود دارد که به این شعرها ارزشی فزاینده می بخشند. شاعر می داند چطور احساسات قلبی را تحریک کند و قابلیت بیان او در تصویر کردن حس زندگی در موجودات دیگر از کلاغ ها گرفته تا گرگ ها چشم اندازی متفاوت به شعرهای این شاعر می بخشد. مور سال 1981 متولد شده و 13 سال به عنوان آموزگار ترامپ مشغول کار بود و بعد بر شعر تمرکز کرده است.

جایزه جفری فابر 1500 پوندی است و طی سال ها به شماری از مجموعه های شعری باارزش شاعرانی چون شیموس هینی، تونی هریسون، جی ام کوتسی و ایمر مک براید اهدا شده است.