آرشیو دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶، شماره ۴۲۰۸
استان ها
۱۸

کوتاه

تولید 8 هزار تن کشمش در آذربایجان غربی

بهاره پورعلی- دنیای اقتصاد – ارومیه: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت: در سال جاری حدود 8هزار تن کشمش در استان تولید می شود. اسماعیل کریم زاده با بیان اینکه پیش بینی ها مبنی بر تولید 10 هزار تن کشمش در استان بود، اظهار کرد: امسال 8 هزار تن کشمش تولید شده که از میزان پیش بینی شده کمتر است.

وی افزود: سطح زیر کشت انگور باغ های امسال 21 هزار و 266هکتار بوده که از این میزان 16 هزار و 411 هکتار آبی و 4هزار و 855 هکتار آن دیم است. کریم زاده با بیان اینکه براساس برآورد انجام شده تولید انگور امسال 176 هزار و 265 تن است، تصریح کرد: براساس برآوردهای انجام شده، پیش بینی می شود نزدیک به 40 هزار تن از انگور تولیدی استان یعنی در حدود 23 درصد تبدیل به کشمش شود که با توجه به فروش انگور تر در بازار، درسال جاری کشمش تولیدی استان درحدود 8 هزار تن است. رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به میزان کشمش صادراتی از استان تصریح کرد: سال گذشته 2هزار و 755 هزارتن کشمش به کشورهای ترکیه و عراق صادر شده که درحدود 4 میلیون دلار ارزآوری داشته و پیش بینی ها در سال جاری نیز مبنی بر همین میزان است. وی گفت: آذربایجان غربی در تولید کشمش مقام 5 را در کشور به خود اختصاص داده که بیشترین سهم به شهرهای ارومیه، میاندوآب و نقده تعلق دارد.

وجود 23 کارخانه بحران زده در آذربایجان شرقی

سیما نیک رفتار- دنیای اقتصاد – تبریز: رئیس خانه کارگر تبریز با بیان اینکه در چند سال اخیر 121 شرکت بحرانی در استان وجود داشت، گفت: با تلاش دولت این تعداد اکنون به 23مورد رسیده است.کریم صادق زاده در گردهمایی کارگران و بازنشستگان تبریز به مناسبت سالروز تصویب قانون کار افزود: باید این موارد هم حل شود و نباید اجازه داده شود حقوق کارگران در این شرکت های بحرانی پایمال شود.وی با بیان اینکه ماشین سازی به عنوان مادر صنعت استان هنوز تعیین تکلیف نشده است؛ تاکید کرد: این شرکت باید به سرعت تعیین تکلیف شده و از بحران مالی و مدیریتی خارج شود.رئیس خانه کارگر تبریز خواستار توجه جدی به مشکلات کارگران شد و گفت: به رسمیت شناختن حق اعتراضات صنفی کارگران در دفاع از حقوق قانونی خود، تامین امنیت شغلی کارگران و جلوگیری از تجمیع بیمه های درمانی از مهم ترین خواسته های جامعه کارگری است.