آرشیو یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶، شماره ۶۶۶۲
صفحه آخر
۲۴
عکس نوشت

9 ماه پس از زلزله سفید سنگ، چادر ها هنوز مستقرند

پایه های حافظه را محکم کنیم

مهدی نوروز

این تصویر مربوط به زلزله کرمانشاه نیست؛ اما دلیلش همان اتفاقی است که در کرمانشاه رخ داد، زلزله. 16 روز از آغاز سال 96 نگذشته بود که زلزله 6.1 ریشتری شمال شرقی ایران را تکان داد. مرکز زلزله سفید سنگ بود، اما تکان ها را زائرین و مسافران مشهد مقدس نیز حس کردند. همین مساله در آن زمان خبر را بسرعت انتشار داده و تا چند هفته سوژه ای برای پرداختن رسانه ها و بیم و هشدار برای زلزله خیز بودن ایران شد. به دنبال این زلزله خانه های روستایی خراب شدند و جای آنها چادرهای هلال احمر مستقر شد.

حالا 9 ماه از سال 96 گذشته، سالی که این روزها و با نزدیکی به فصل سرما روی لرزان خود را نیز بیشتر به رخ ایرانیان می کشد. روی لرزانی که 28 روز قبل و با لرزش 7 ریشتری کرمانشاه آشکار شد. زلزله 20 روز قبل تنها کرمانشاه را اما تکان نداد، بلکه تلنگری نیز به حافظه جمعی رسانه ها و افکار عمومی زد؛ شاید به دنبال همین تلنگر برخی رسانه ها به سراغ انعکاس وضعیت زلزله زدگان سفید سنگ رفتند. مردمی که با گذشت 9 ماه برخی هنوز هم در چادر های هلال احمر زندگی می کنند و در تصاویری که از سوی خبرگزاری ها منتشر شده وضع نه چندان مناسب زندگی شان پیداست.

ایران این روزها روی موج زلزله است. کرمانشاه، کرمان، بوشهر، لنگرود به فاصله کوتاهی یکی پس از دیگری لرزیده اند. لرزش ها ساختمان های سست بنیاد را روی زمین کج خواهد کرد. اما کاش به وقتی که همه چیز آرام شد پایه های حافظه محکم باشند تا رویداد و حادثه ای مجدد، تا لرزشی دوباره یادمان نیندازد که مقصد قبلی کدام شهر بود و اکنون مردمش چه وضعیتی دارند.