آرشیو یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۸۸
اقتصادی
۴

صادرات محصولات فولاد مبارکه اصفهان به کشورهای اروپایی ادامه دارد

اصفهان - خبرنگار کیهان: فولاد مبارکه از ادامه صادرات فولاد این شرکت به کشورهای اروپایی خبر داد.

روابط عمومی فولاد مبارکه اعلام کرد: از ابتدای سال 1395 تا پایان آبان ماه سال جاری فولاد مبارکه بیش از 2 میلیون و 280 هزار تن محصول خود را صادر کرده که 40درصد آن به اروپا بوده است.

روابط عمومی فولاد مبارکه طی گزارشی اعلام کرد: در مهرماه 1396 و به دلیل درخواست تولیدکنندگان فولاد در اتحادیه اروپا، این اتحادیه اقدام به وضع تعرفه بر واردات ورق گرم از کشورهای اصلی صادرکننده شامل روسیه، اوکراین، برزیل و ایران کرد و پیش تر این اتحادیه تعرفه ضددامپینگ بر واردات از چین وضع کرده بود. این تعرفه برای روسیه 96 یورو و برای ایران 57 یورو است که صرفا بر محصول خاص بوده و لذا صادرات به اروپا در سایر محصولات همچنان در حال انجام است و موضوع دامپینگ فولاد مبارکه در بازار اروپا منتفی بوده و هیچگونه اقدام جریمه ای اتفاق نیفتاده است.

این گزارش می افزاید: فرایند قیمت گذاری بر محصولات فولادی از سال ها پیش مبتنی بر مکانیزم عرضه و تقاضا و در بورس کالا اتفاق می افتد. اخیرا صنعت فولاد در سطح جهانی پس از رکود وکاهش قیمت چندساله، شاهد رونق و افزایش در قیمت ها بوده است. افزایش در قیمت نهاده های تولید نظیر سنگ آهن و مواد مصرفی نظیر الکترود موجب شده که در داخل کشور نیز رشد قیمت در محصولات فولادی ایجاد شود. این افزایش هرچند به مراتب کمتر از افزایش های جهانی است اما به طور معمول در فرایند عرضه و تقاضا در بورس کالا اتفاق افتاده است و فولاد مبارکه در دوره های مختلف محصولات خود را مطابق قیمت جهانی عرضه کرده است.

در پایان این گزارش آمده است: فولاد مبارکه اصفهان بزرگ ترین تولیدکننده فولاد در خاورمیانه و شمال آفریقاست و محصولاتش به بیش از 40کشور دنیا صادر می شود و ظرفیت آن طی چهار سال اخیر رشد 38 درصدی داشته است.