آرشیو یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۸۸
اقتصادی
۴

رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران: دولت مابه التفاوت قیمت جو را به کشاورزان پرداخت نکرده است

رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران گفت: دولت هنوز مابه التفاوت قیمت جو عرضه شده در بورس کالا را به کشاورزان پرداخت نکرده است.

علیقلی ایمانی در گفت وگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه دولت هنوز مابه التفاوت قیمت محصول جو را که در بورس کالا به فروش رفته، به کشاورزان پرداخت نکرده است، در پاسخ به این سوال که بدهی دولت به تولیدکنندگان چقدر است، اظهار داشت: به طور دقیق نمی دانم؛ قیمت خرید تضمینی محصول 1050 تومان بوده؛ در حالی که در بورس، این کالا بین 800 تا 900 تومان به فروش رفته، مانده این عدد مابه التفاوتی است که دولت باید بپردازد که متاسفانه هنوز پرداخت نشده است.

وی اضافه کرد: ما در حال پیگیری این مسئله هستیم، مکاتباتی با ریاست جمهوری و کمیسیون کشاورزی داشتیم، اما هنوز اتفاق خاصی رخ نداده است و همچنان منتظر هستیم.

رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران کشور در بخش دیگری از سخنان خود درباره عرضه گندم در بورس کالا نیز اظهار داشت: ما نباید کاری انجام دهیم که کشاورزان را از چاله در بیاوریم و درچاه بیندازیم؛ قبل از این که تغییری در خرید یک محصول ایجاد کنیم باید تمام زوایای کار را در نظر بگیریم که به دغدغه های کشاورزان اضافه نکنیم.

ایمانی اضافه کرد: این کار بسیار سختی است، چرا که هر کشاورز توان این را ندارد گندم خود را در بورس عرضه کند، کسی که یک یا دو تن گندم دارد، چگونه می تواند آن را در بورس عرضه کند؟ برخی کشاورزان انباری ندارند که محصول خود را نگهداری کنند؛ پس لازم است دولت مکانیزمی را طراحی کند که دغدغه های کشاورزان کاهش یابد تا مجبور نشوند به دلالان و کارخانجات آرد، متوسل شوند.