آرشیو دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶، شماره ۳۹۷۲
ورزش
۱۵
یادداشت

آیا ایران در گروه مرگ جام جهانی قرار دارد؟

رسول مجیدی

بیش از دو هفته از قرعه کشی جام جهانی 2018 گذشته و هنوز اهالی فوتبال درگیر آن هستند. جام جهانی مهم ترین اتفاق پیش روی فوتبال ایران است و این به نظر طبیعی می رسد. بیشتر کارشناسان اعتقاد دارند ایران در گروه مرگ جام جهانی قرار دارد. اما به واقع چنین است؟

گروه مرگ در رقابت های ورزشی به گروهی گفته می شود که حداقل 3 تیم از 4 تیم حاضر در آن مدعی صعود باشند: مدعی واقعی صعود. وگرنه همه تیم ها دوست دارند از گروه شان بالا بیایند و صعود کنند. درواقع گروه مرگ گروهی است که بیش از 50 درصد تیم های حاضر در آن مدعی فتح جام باشند. با این حساب گروه ما در جام جهانی روسیه با حضور تیم های پرتغال، اسپانیا، ایران و مراکش گروه مرگ است؟ قطعا خیر!این گروه برای ما ممکن است مرگ را به همراه داشته باشد اما روی کاغذ گروهی نه چندان سخت برای مدعیان اصلی صعود (پرتغال و اسپانیا) به حساب می آید.

موضوع مرگ نامیدن گروه ما در جام جهانی وقتی جالب تر می شود که بدانیم هر 4 تیم حاضر در گروه B در جام جهانی قبلی رنگ مسابقات حذفی را ندیده بودند!مراکش که اصلا در جام جهانی برزیل حضور نداشت. ایران هم که رقابت صعود را به آرژانتین و نیجریه واگذارکرد. اسپانیای مدعی با شکست مقابل هلند و شیلی، در گروه دوم مسابقات جام جهانی 2014 در گروه خودش سوم شد و از صعود باز ماند. پرتغال هم در گروهی که امریکا و غنا حضور داشتند، نتوانست صعود کند تا آلمان و امریکا باشند که راهی مرحله حذفی می شوند. در نتیجه گروه دوم مسابقات جام جهانی روسیه درواقع تنها گروهی است که هیچ کدام از تیم های حاضر در آن در دوره قبلی رنگ حضور در مرحله حذفی را ندیده بودند! و از این حیث ضعیف ترین گروه مسابقات است.