آرشیو سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶، شماره ۴۹۹۱
ماشین
۷

مصرف کنندگان ایرانی از بازار خودرو چه می خواهند؟

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در حاشیه دومین نمایشگاه خودروی تهران که از 6 تا 10 آذر 96 در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار شد- اقدام به نظرسنجی از بازدید کنندگان نمایشگاه کرد و نتایج آن به صورت آنلاین در غرفه این شرکت به نمایش درآمد. به گزارش جام جم، در این تحقیق از 1543 نفر از بازدیدکنندگان در خصوص بودجه خرید خودرو، خودروی مورد علاقه، کشور سازنده مورد علاقه و اصلی ترین معیار خرید خودرو سوال شده است. 84 درصد پاسخ دهندگان را آقایان تشکیل می دهند.

نتایج این تحقیق در خصوص اولویت اصلی مردم برای خرید خودرو (بجز قیمت) نشان می دهد که اولویت اصلی 33 درصد از افراد، بالا بودن استحکام و ایمنی خودروها بوده و 29 درصد نیز قدرت و شتاب خودرو را اصلی ترین اولویت خود در انتخاب خودرو بیان کرده اند. پس از آن معیارهای زیبایی ظاهری با 13 درصد، کیفیت بدنه با 11 درصد و خدمات پس از فروش با 9 درصد اصلی ترین شاخص های انتخاب خودرو برای مصرف کنندگان ایرانی است. در این میان، پایین بودن مصرف سوخت خودرو با 5 درصد، کمترین فراوانی را کسب کرده است.

پاسخ های به دست آمده درخصوص میزان تمایل به خرید خودروهای خارجی نشان می دهد خودروهای آلمانی با 27 درصد فراوانی، همچنان بالاترین رتبه را در میان کشورهای سازنده خودرو کسب کرده اند. پس از آن، خودروهای ژاپنی با 20 درصد، فرانسوی با 19 درصد و کره ای با 14 درصد قرار دارند. 6 درصد از بازدیدکنندگان نیز اولویت اول خرید خودروی خود را به خرید خودروهای چینی اختصاص داده اند که بوضوح می بینیم رفتار و اردکنندگان خودروهای خارجی برخلاف این نظرسنجی است!

از موضوعات جذاب در حوزه خودرو میزان تمایل مشتریان به خرید رده های متفاوت خودرو است. بر همین اساس از بازدیدکنندگان درخصوص نوع خودروی مورد علاقه سوال شده است. نتیجه جالب توجه، تمایل 63 درصدی شرکت کنندگان نظرسنجی به خرید انواع خودروهای شاسی بلند است. در مقابل، 25 درصد تمایل به خرید خودروهای سدان (سواری صندوقدار) دارند و تنها 12 درصد تمایل به خرید خودروی هاچ بک (سواری بدون صندوق و پنج در) داشته اند. توزیع تمایل بانوان به خرید انواع رده های خودرو، 56 درصد خودروهای شاسی بلند، 28 درصد خودروهای سدان و 15 درصد مدل های هاچ بک بوده است.