آرشیو سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶، شماره ۴۹۹۱
اقتصاد مقاومتی
۸

تولید خوراک دام؛ معادله ای برد برد در اقتصاد ایران

درحالی سهم ایران از صنعت تولید خوراک دام تنها یک درصد است که بسیاری از کارشناسان و فعالان این صنعت براین باورند سرمایه گذاری در این زمینه معادله ای برد برد در اقتصاد کشور است و می توان با دستاوردهای این نوع تولید، نه تنها کاهش وابستگی و خروج ارز از کشور را تجربه کرد بلکه اشتغالزایی بالایی هم خواهیم داشت.

اهمیت توجه به این صنعت آنجاست که براساس سیاست های اقتصاد مقاومتی لازم است به گونه ای برنامه ریزی کنیم تا با استفاده از تولیدات با کیفیت داخلی تجربه توسعه صادرات غیرنفتی را در کشورمان هر روز بیشتر از دیروز داشته باشیم؛ نکته ای که درپی کاهش خام فروشی و واردات تجربه خواهد شد.

مجید موافق قدیری، رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان کشور معتقد است، ایجاد زمینه افزایش تولید خوراک دام داخل کشور دستاوردهایی همچون اشتغال زایی، پویایی تولید، رشد اقتصادی و ارزآوری را به اقتصاد ایران هدیه خواهد داد، آن هم در شرایطی که حجم قابل توجهی ارز برای واردات نهاده های دامی هر سال از کشورمان خارج می شود.

قدیری تاکید کرد: 65 تا 75 درصد هزینه های تولید در فارم های پرورش دام و طیور ایران مربوط به تامین خوراک است درحالی که افزایش تولید خوراک دام داخل کشورمان به شیوه های اصولی و نوین می تواند زمینه کاهش هزینه های تولید و بهبود محصولات را فراهم کند که همه این موارد، نکاتی برای ورود به عرصه های بین المللی است. این مقام صنفی گفت: تولیدات صادرات محور، نیازمند تدوین نقشه راهی منطقی با توجه به پتانسیل های موجود در صنایع مختلف است که اگر زنجیره کاملی را طراحی کنیم، ارزش افزوده بالا و دستاوردهای منطقی اقتصاد در این زمینه می تواند موتور محرکه اقتصاد دامپروری در ایران باشد.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان معتقد است، با درنظر گرفتن پتانسیل های موجود ایران درصورتی که پول ارزان، قوانین مناسب و منطقی و سوبسیدهای صادراتی در اختیار تولیدکنندگان خوراک دام ایران قرار گیرد، نتایجی قابل توجه در توسعه صادرات تجربه می شود که دقیقا ترجمه ای از اقتصاد مقاومتی است.