آرشیو سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶، شماره ۴۹۹۱
سلامت
۱۳

عفونت، شایع ترین علت بروز تومور در دهان

شایع ترین دلایلی که در تشکیل کیست ها و تومورهای ناحیه دهان دیده می شود عامل عفونی است که به دنبال آلوده شدن پالپ دندان ها و در انتهای ریشه دندان و در داخل استخوان به وجود می آیند.

به گزارش جام جم، دکتر وحید مسگرزاده، جراح دهان، فک و صورت در مورد تومورها و کیست های ناحیه دهان اظهار کرد: این ضایعات شیوع بالایی دارند که خوشبختانه اکثریت آنها دارای ماهیتی خوش خیم هستند. تومورها و کیست ها با عللی دیگر مثل ازدیاد سلول های سازنده بافت های دندانی یا سلول های غدد بزاقی نیز می توانند تشکیل و این گونه مشکل ها را ایجاد کنند، البته بیشتر این ضایعات باید درمان شوند تا مشکلی برای بیمار در آینده ایجاد نکنند.

وی با تاکید بر این که بسیار مهم است روش درمانی صحیح در این زمینه نیز اعمال شود، تصریح کرد: در مورد ضایعات بدخیم ناحیه دهان با وجود شیوع کمتر نیز باید بسیار آگاه باشیم. به صورت یک قانون کلی هر گونه تغییر در رنگ یا حالت لایه های مخاطی دهان، ایجاد هرگونه زخم در محیط دهان یا ایجاد هر گونه توده، اگر بدون علت واضح و بالای دو هفته باشد باید تحت معاینه و آزمایش جهت تشخیص قرار بگیرد. متاسفانه درصد بالایی از مراجعان مبتلا به ضایعات بدخیم حفره دهان بسیار دیر اقدام به درمان می کنند که هرگونه تعلل در این امر باعث سخت تر شدن درمان و پایین تر آمدن شانس موفقیت درمان می شود.