آرشیو چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶، شماره ۶۶۶۵
صفحه آخر
۲۴
فاب

اهمیت عنصری به نام عکاسی با «مگنوم»

معین هاشمی نسب

«مگنوم مجموعه ای است از تفکرات، ویژگی های مشترک انسانی، کنجکاوی و نگاه دقیق در مورد رخدادهای جهان پیرامون و میل به ترجمان تصویری آن.»

آنری کارتیه-برسون

بی شک یکی از رخدادهای بزرگ تاریخ معاصر که موجب شد بشر میزان اهمیت و تاثیرگذاری عنصری به نام عکاسی را دریابد، جنگ جهانی دوم بود؛ عکس ها و تصاویر ثبت شده از این جنگ، بزرگ ترین سند در قبال میزان جنایت و کشتارهایی است که در آن تاریخ صورت گرفته است.

حالا یکی از برآمدهای جنگ جهانی دوم، آژانس عکس مگنوم فوتوز است. این آژانس دو سال پس از اتمام جنگ جهانی دوم (در سال 1947) با همکاری چهار عکاس برجسته با نام های رابرت کاپا، آنری کارتیه-برسون، جرج راجر و دیوید سیمور تاسیس شد؛ هر یک از آنها پا بر قاره ای جدا گذاشتند که با عنوان عکاسان خبری (ژورنالیست) فعالیت کنند. کاپا در امریکا، کارتیه-برسون در آسیا (هندوستان)، راجر در آفریقا و دیوید سیمور در قاره اروپا. این اتفاق به نوعی بزرگ ترین اتحاد هنری و فرهنگی در سطح بین المللی در زمینه عکاسی بود؛ آغازی برای توسعه آژانسی که هم اکنون گسترده ترین اتفاق ها و رخدادها را در آن شاهد هستیم.

اما حضور یک ایرانی در این آژانس، یکی از نکاتی است که باید به آن اشاره کرد.عباس عطار، عکاس هموطن مان از جمله افرادی است که از سال 1981 در این آژانس مشغول فعالیت شد و در سال 1985 عضو ثابت (تمام وقت) مگنوم بود و توانست از سال 1985 تا سال 2001 ریاست دوره ای مگنوم را به عهده بگیرد.