آرشیو شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶، شماره ۳۹۷۶
سیاست
۴
یادداشت

روایتی از حضور زنان مجلس در قم

فاطمه ذوالقدر ( نماینده مردم تهران در مجلس)

روز 23 آذرماه 96 به همراه تعدادی از اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی درحاشیه دیدار با تعدادی از مراجع و علمای حوزه علمیه قم، در راستای افزایش تعاملات، همسویی و همگرایی دوجانبه نمایندگان ملت و علمای تقلید، با مرجع عالیقدر عظام جناب آقای آیت الله صانعی دیدار کردیم. در این دیدار، باتوجه به مصایب، مشکلات و آسیب های اجتماعی رو به تزاید در جامعه اسلامی در میان جوانان و زنان در باب ازدواج کودکان و معضل «کودک همسری»، حضانت فرزندان، برابری دیه زن و مرد، ورزش بانوان و حضور زنان در ورزشگاه ها و استادیوم های ورزشی در چارچوب موازین اسلامی از این مرجع عالیقدر درخواست کردیم که ضمن تشریح دیدگاه و نظرات خود درباره این مسائل، رهنمودهای لازم را اعلام کنند.

آیت الله صانعی ضمن دعوت همگان به تلاش و امید برای تحقق اهداف و برنامه‎های عالیه در چارچوب شرع مبین اسلام و کتاب آسمانی مسلمانان، بیان داشتند که انسان باید هر چیزی را برای خدا بخواهد تا زنده بودن اسلام و طریقت آن در تاریخ بشریت پابرجا بماند. ایشان فرمودند که روزگاری موضوع حق طلاق برای زن مطرح نبود و امروز در دفترچه های ازدواج به عنوان یکی از شروط لحاظ می شود تا بر مبنای قوه اختیار در این خصوص تصمیم گیری لازم انجام شود. بنابراین در سایر موضوعات نیز باید بازنگری در نوع نگاه و پویا بودن فقه درکنار جامعه لحاظ نظر واقع شود. ایشان همچنین در باب حضور زنان در ورزشگاه فرمودند: «روزی زن همانند برده بود و هیچ حقوقی نداشت اما امروز زنان به مجلس و دانشگاه می آیند و با این حساب، فردا نیز می توانند با حفظ حجاب اسلامی در ورزشگاه ها حاضر شوند. این چه منطقی است که می گویند نباید باشند.»

آیت الله العظمی صانعی در باب برابری دیه زن و مرد نیز تاکید فرمودند: «دیه زن و مرد باید برابر باشد. زمانی که یک پا می شکند، چه فرقی دارد پای زن باشد یا پای یک مرد. هزینه درمان و آسیب یکی است. در بعضی جاها آیه ارث را برای دیه می آورند که این اشتباه است.»