آرشیو یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶، شماره ۶۶۶۸
فرهنگ و هنر
۲۲
سینما حقیقت

زنان داعشی به روایت رضا فرهمند

مستند «زنانی با گوشواره های باروتی» که توانست روز اول جشنواره سینما حقیقت لقب پر مخاطب ترین فیلم را از آن خود کند روایتگر ماجرای کمپی است که مردان داعشی آن یا فرار کرده یا کشته شده اند. این مستند بلند به کارگردانی رضا فرهمند با 7 عنوان نامزدی، یکی از پیشتازان لیست دریافت جایزه از بخش مسابقه ملی در آیین اختتامیه جشنواره بین المللی سینماحقیقت است و فرهمند که پیش از این در حوزه زنان فعالیت داشته در گفت و گو با ایسنا از مراحل ساخت «زنانی با گوشواره های باروتی» سخن گفته است. او در بخشی از این گفت و گو با اشاره به روند آشنایی اش با سوژه اصلی فیلم می گوید: یک سفر تحقیقی میدانی به کشور عراق داشتم و در یکی از عملیات ها «نورالحلی» سوژه اصلی این مستند را دیدم. او یک فعال اجتماعی در حوزه جنگ است و طرفداران زیادی دارد. همان جا گفت وگویی با نور صورت گرفت و کار را شروع کردیم.» فرهمند درباره مراحل ساخت این اثر تا آماده شدن برای اکران در سینما حقیقت نیز می گوید: «کل زمان صرف شده برای تولید این فیلم دو ماه تصویربرداری و دو ماه تدوین، صداگذاری و موسیقی بود. به نظر من این یک استثنا است که بتوانیم در دو ماه یک پروژه خارجی را جمع کنیم. تهیه کننده این مستند هم مرتبا با ما در تماس بود، زیرا تهیه کننده هایی که در حوزه مستند کار می کنند، فقط یک سفارش دهنده هستند ولی مرتضی شعبانی این طور نبود.» در این مستند ما با «نور» ژورنالیست جنگ همراه می شویم. او با همه مخاطره ها و فشارهای اجتماعی که برای حضورش در جنگ با داعش وجود دارد مصرانه مبارزه می کند، پابه پای رزمنده ها پیش می رود و گزارش می گیرد. او به کمپ پناهجویی بیوه ها و کودکان داعشی می رود تا روایت های پوشیده و احساسات کشته شده آنها را به تصویر بکشد، اما روایت زنانگی نور از جنگ همین جا به پایان نمی رسد. رضا فرهمند سال 1393 فیلم نیمه بلندش «پرسوک» در جشنواره سینما حقیقت برگزیده شد و سیمرغ بلورین بهترین فیلم نیمه بلند را از بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم «اتاق صعود» دریافت کرد.