آرشیو دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۶، شماره ۳۰۴۳
سیاست
۲

روزنه

قاسمی: لودریان اوایل 2018 به ایران می آید

ایسنا: سخنگوی وزارت خارجه در مورد سفر وزیر امور خارجه فرانسه به تهران گفت: «طبق توافق دو دولت ایران و فرانسه، وزیر خارجه این کشور اروپایی، بنا بر دعوت وزیر امور خارجه کشورمان در اوایل سال میلادی 2018 به تهران سفر می کند. طرف فرانسوی تمایل دارد این سفر انجام شود، ما نیز از این موضوع استقبال می کنیم.

ادعای نمایندگان جمهوری‎خواه کنگره علیه ایران

ایسنا: 24 نماینده جمهوری خواه کنگره آمریکا در نامه ای به مقامات ارشد این کشور مدعی شدند ایران دست کم در هشت مورد برجام را نقض کرده است. «لی زلدین»، یک عضو کمیته روابط خارجه مجلس نمایندگان آمریکا، به همراه 23 نماینده جمهوری خواه در نامه ای خطاب به رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه، جیمز ماتیس، وزیر دفاع و مایک پامپئو، رئیس سازمان سیا، ایران را به نقض روح و متن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) متهم کردند. در این نامه ادعا شده است از زمان اجرای برجام در 16 ژانویه 2016، ایران نه تنها روح توافق، بلکه متن آن را نیز دست کم در هشت مورد نقض کرده و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در فوریه و نوامبر 2016 این موارد را در گزارشات خود آورده است.

وزیر خارجه بریتانیا: برجام همچنان زنده است

ایلنا: وزیر خارجه بریتانیا گفت موضع روسیه درقبال سرنوشت رئیس جمهوری سوریه و اصرار آن بر ماندن وی در قدرت، عادلانه است. «بوریس جانسون»، وزیر خارجه بریتانیا، در گفت وگو با تلویزیون «روسیا 1»، گفت: دیدگاه ها درخصوص «بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه، متفاوت است و «ما با برخی درباره اسد هم نظر نیستیم. روسیه نظر خودش را دراین باره دارد. من معتقد نیستم که آن به معنای حمایت غیرمشروط باشد، ولی روسیه او را در قدرت نگه داشت». او مدعی شد که برکناری بشار اسد بهترین گزینه است. جانسون درباره برجام گفت: توافق هسته ای همچنان «زنده» است، ولی به حمایت نیاز دارد.