آرشیو سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۶، شماره ۳۹۸۵
صفحه اول
۱
سرمقاله

رابط ملی ها و مذهبی ها

دکتر داوود هرمیداس باوند

حسین شاه حسینی یکی از چهره های فعال، سرشناس و تاثیرگذار جبهه ملی بود. ایشان از همان ابتدا نقش موثری در جبهه ملی ایفا می کرد. از اقدامات تاثیرگذار حسین شاه حسینی در جبهه ملی می توان به ارتباط خوب ایشان با روحانیت اشاره کرد. ایشان در ابتدا رابطه خوبی با آیت الله زنجانی داشتند و پس از انقلاب نیز به آیت الله طالقانی نزدیک شدند. امام خمینی هم ایشان را به جای حسین شاه حسینی، حسین مردم حسینی نامید. از دیگر اقدامات موثر شاه حسینی می توان به رابطه خوب ایشان با سرشناسان طبقه بازار اشاره کرد. از این رو کمک های سیاسی و مالی بسیاری را به جبهه ملی کردند.

نکته دیگر درباره شاه حسینی علاقه مندی ایشان به ورزش بود که همین علقه سبب شد بعدها به عنوان مسوولان ورزشی کشور فعالیت داشته باشند. شاه حسینی ارتباط خوب، مثبت و سازنده با سایر احزاب فعال در کشور مانند نهضت آزادی داشت از این رو برای تمامی چهره های سیاسی کشور، چهره ای قابل احترام شمرده می شد. حسین شاه حسینی همواره بر حفظ اخلاق و پایبندی بر موازین اسلام تاکید داشت. ایشان یکی از سرمایه های مهم جبهه ملی بودند و فراق ایشان یقینا در فعالیت های آینده جبهه ملی احساس خواهد شد.

ایشان به عنوان یک نیروی شناخته شده جریان ملی- مذهبی، شخصیتی آرمانگرا و متعهد بودند. بی تردید با فقدان ایشان بخش زیادی از مقاومت ها و تلاش های ایشان، ناگفته باقی خواهد ماند.