آرشیو سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۶، شماره ۵۰۰۳
سلامت
۱۳

سرطان تخمدان و علائمی که زنان باید بشناسند

مترجم: یاسمین مشرف
منبع: prevention.com

براساس اعلام جامعه سرطان آمریکا سالانه 20 هزار زن، مبتلا به سرطان تخمدان تشخیص داده می شوند. این رقم، کمتر از یک دهم تعداد مبتلایان سرطان پستان است که سالانه مبتلا به این بیماری تشخیص داده می شوند. دکتر ران دراپکین، مدیر مرکز تحقیقات سرطان تخمدان از دانشگاه پنسیلوانیا می گوید، هرچند سرطان پستان شایع تر از سرطان تخمدان است، اما سرطان تخمدان به دلیل این که معمولا دیرتر تشخیص داده می شود کشنده تر است.

به گفته دراپکین این سرطان یک قاتل خاموش است، زیرا هیچ علامت هشداردهنده خاصی که به پزشک بگوید بیمار مبتلا به سرطان تخمدان است، وجود ندارد. دراپکین می افزاید، تحقیقات نشان می دهد، اکثر زنان، 6 تا 9 ماه قبل از تشخیص سرطان تخمدان با داشتن علائم معمولی که می تواند به بسیاری از بیماری های دیگر مرتبط باشد، به پزشک مراجعه می کنند.

علائم معمولی که بیماران با مشاهده آنها به پزشک مراجعه می کنند، چه علائمی هستند؟

تخمدان ها در لگن و نزدیک مثانه و روده قرار دارند. هنگامی که تومورها رشد می کنند، علائمی از مشکلات دستگاه گوارش ظاهر می شود که بر اثر فشار تومور روی اندام های این دستگاه ایجاد شده اند. این علائم نفخ، سوء هاضمه و تهوع و ادرار بیش از حد معمول را شامل می شوند. دراپکین می گوید، برخی زنان با درد شکم یا کمر به پزشک مراجعه می کنند. تورم شکم و لگن، احساس اتساع در شکم و از دست دادن انرژی یا اشتها از دیگر علائم معمول هستند.

چه زمانی نگران شویم؟

دراپکین می گوید، همه ما هرازگاه یک یا چند مورد از این علائم را احساس می کنیم، اما اگر با گذشت چند هفته یا چند ماه این علائم برطرف نشوند یا برای شما در حد طبیعی نباشند، باید با پزشک مشورت کنید.

مشکلات سلامت مختلف از کم کاری تیروئید گرفته تا آپنه خواب می توانند باعث بروز علائم مشابه شوند، اما استمرار این علائم است که شرایط را از دیگر مشکلات سلامت، متفاوت می سازد.

پزشک چه کاری انجام می دهد؟

نخستین کاری که پزشک انجام می دهد، برطرف کردن عوامل دیگری مانند ریفلاکس اسیدی، حساسیت های غذایی و میکروب های دستگاه گوارش است که می توانند باعث بروز علائم شده باشند، اما اگر با درمان این مشکلات، علائم برطرف نشود، بویژه در صورت داشتن ریسک ژنتیک بالاتر مانند داشتن تاریخچه خانوادگی سرطان تخمدان، پزشک با دادن سونوگرافی یا آزمایش خون به دنبال علائم سرطان تخمدان خواهد بود.