آرشیو یکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶، شماره ۶۶۸۰
اجتماعی
۷

ساخت 400 برج روی گسل های تهران

اگرچه براساس قانون، ساخت و ساز روی گسل ممنوع است، اما بررسی ها نشان می دهد تاکنون 400 برج روی گسل های تهران ساخته شده است. رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر اعلام کرده و گفته است که این مساله، یکی از مشکلات منطقه 2 هم هست.

مجید فراهانی در دیدار با دبیران شورایاری منطقه 2 از لزوم تفویض اختیار به شهرداران منطقه در زمینه جذب سرمایه خبرداد و گفت: این روزها شهرداری تهران با کمبود بودجه مواجه است و متاسفانه باید بیش از 40 درصد بودجه در شهرداری کاهش داشته باشد؛ راه حل آن جذب مشارکت ها است؛ با روش هایی مانند BOTمی توان مشارکت سرمایه گذاری داخلی و خارجی منطقه 2 را فعال کرد که جاذب گردشگری باشد.

قرار گرفتن 32 هزار پلاک در پایتخت روی گسل یا در حریم آن اگر می خواهید متوجه شوید که آیا خانه شما روی گسل قراردارد یا نه؟ بهتر است به سامانه شهرسازی شهرداری تهران سری بزنید. در این سامانه گسل ها و حریم آن کاملا مشخص و بارگذاری شده و در دستور نقشه هایی که برای مردم صادر می شود، معلوم است که وضعیت ملک به چه شکلی است.

قائم مقام معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران هم با بیان اینکه حدود 32 هزار پلاک روی گسل یا در حریم آن قرار دارند، گفت: گسل های تهران و حریم آنها از سوی ستاد بحران و مرکز مطالعات ژئوتکنیک مشخص و به معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران اعلام شده است.

تورج فرهادی افزود: همه این موارد روی سامانه شهرسازی معاونت پیاده سازی شده است به این معنی که در هر یک از مناطق اگر شهروندان تقاضای ساخت یک پارسل یا پلاک ثبتی را داشته باشند، مشخص است که این پلاک روی گسل یا در حریم آن قرار دارد یا نه.

به گفته وی، همچنین شهروندان با ورود به سامانه طرح تفصیلی می توانند از وضعیت ملک خود از نظر قرار داشتن روی گسل یا در حریم آن مطلع شوند.

فرهادی ادامه داد: ضمن اینکه طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی، ساخت ساختمان های با اهمیت بسیار بالا مانند مدارس، ساختمان های مخابرات و خدمات و تاسیسات شهری که در مبحث ششم در آن تاکید شده است، روی گسل ها یا در حریم آنها ممنوع اعلام شد.