آرشیو دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶، شماره ۶۶۸۱
صفحه آخر
۲۴
یه چیز تو همین مایه ها

گسل های عزیز، ممنون که باغیرتید!

فریور خراباتی

هر روز یک گوشه ای از کشورمان می لرزد تا ما از خودمان بپرسیم: «چرا خورشید می تابه؟! چرا میلرزه زمین؟» چون زمین این روزها چرخیدن دورخورشید را رها کرده و لرزیدن را در پیش گرفته است. درهمین رابطه یکی از مسئولان سابق کشور و از افراد خوش نام سیاست، که برخلاف بعضی ها ابتدا فکر می کنند و سپس سخن می گویند، اعلام کرده:«قبول دارم که گناه باعث زلزله است، اما گناهانی همچون رشوه و فساد اداری!». ببینید بنده شما را دوست دارم اما با این جمله خیلی مخالف هستم، اولا ما اساسا چیزی به اسم «رشوه» در کشورمان نداریم، اگر منظورتان«شیرینی» است که آن قصه اش فرق می کند. کسی شما و ارباب رجوع را مجبور به دادن شیرینی نمی کند، یک امر کاملا اختیاری است، حالا ممکن است کار یا پرونده شما به «آینده دور» حواله شود که آن هم ربطی به مقدار شیرینی ندارد، سلیقه ای است.

دوم شما اصلا به چه چیزی «فساد اداری» می گویید؟! مگر زبانم لال سیستم اداری، مرغ است که فاسد شود؟! حالا اگر یک مدیر زحمتکشی همیشه در جلسه باشد، منظور فساد اداری است؟! اگر رابطه که اسم زیبایی هم دارد به جای ضابطه که بد اسم هم است بیاید، چه اشکالی دارد؟ اینکه شما هر روزی(حتی شنبه ها) به اداره بروید و به شما بگویند: «برو شنبه بیا ناناز من!» ایرادی دارد؟ ندارد!

ایشان در بخش دیگری از صحبت های خود که از منظر«منطق» برای ما تازگی دارد، گفته: «چرا زلزله خانه ها را در ایران خراب می کند اما در ژاپن این طور نمی شود؟» خب این هم تقصیر ماست؟! ما باید در مورد عداوت و دشمنی زلزله توضیح بدهیم؟! بنده شک ندارم که زلزله از ما به دل گرفته و کینه دارد، اگر نه این میزان از لرزیدن که توجیه دیگری ندارد. زلزله در ژاپن با خانه سازها و مهندسین و مسئولان دوست است، با مسئولان و خانه سازهای ما لج است، این هم تقصیر ماست؟! منطقی باشید دیگر! اصلا گسل های ما باغیرت هستند، زمانی که می بینند جوانان متاسفانه به پارک و سینما و کنسرت می روند به یکدیگر می گویند: «گسل بسه دیگه غیرتتو نشون بده!» و زمین می لرزد!