آرشیو دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶، شماره ۶۶۸۱
زندگی: سلامت
۱۶
الو دکتر

مراقب PH محیط دهانتان باشید!

مردی 38 ساله هستم. همواره سعی می کنم با مسواک و استفاده از نخ دندان بهداشت دهان و دندان هایم را رعایت کنم، اما متاسفانه دندان های سالمی ندارم و مجبورم مرتب به مطب دندانپزشکی مراجعه کنم. این درحالی است که در میان اطرافیانم می بینم که برخی با وجود اینکه بهداشت دهان و دندانشان را بخوبی رعایت نمی کنند و حتی به طور مرتب مسواک نمی زنند، نسبت به من دندان های سالم تری دارند. آیا مسواک زدن و جرم گیری باعث بروز این مشکل برای من شده است؟ اخیرا توصیه هایی هم در فضای مجازی به چشم می خورد که مسواک زدن باعث پوسیدگی دندان می شود آیا این ادعا درست است؟

در پاسخ به شما باید صراحتا بگویم خیر، مسواک زدن و نخ دندان به هیچ وجه باعث پوسیدگی دندان شما نمی شود.

هنگامی که ما غذا می خوریم حدود20 تا 30 دقیقه طول می کشد تا میکروب های دهان فعالیت خود را آغاز کرده و اسید تولید کنند. این اسید عامل اصلی پوسیدگی دندان ها است.

در این میان افرادی هستند که به طور طبیعی PH محیط دهانشان اسیدی است. برای مثال PH محیط دهانشان حدود 5 یا 6 است که پس از صرف غذا دو درجه هم کاهش می یابد و به عدد 4 می رسد. در این شرایط دندان ها بشدت تحت تاثیر اسید قرار می گیرند و به مرور به آسیب و پوسیدگی دچار می شوند، اما گروه دیگری هم هستند که محیط دهانشان قلیایی است. چنین افرادی اگر بعد از غذا خوردن PH دهانشان دو درجه هم کاهش یابد تازه به عدد 7 می رسد، یعنی بازهم دندان هایشان در شرایط بدی قرار نمی گیرد.

البته خوب است بدانید بزاق ابزار طبیعی دهان در مبارزه با اسید دهان و آسیب ناشی از آن است به طوری که بعد از 40 دقیقه PH محیط دهان را به حالت اولیه بازمی گرداند.

از این رو به بیمارانی مانند شما که محیط دهانشان اسیدی است یا به طور مرتب از مواد خوراکی استفاده می کنند که محیط دهان را اسیدی می کند توصیه می کنم در نخستین گام رژیم غذایی خود را تغییر دهند و بیشتر از غذاهایی استفاده کنند که محیط دهانشان را قلیایی می کند. به یاد داشته باشید جویدن بیشتر باعث تولید بزاق بیشتر می شود و بزاق در بازگرداندن محیط دهان به شرایط طبیعی بسیار موثر است.

در گام بعدی بهتر است پس از صرف غذا یا میان وعده های شیرین حتما از مسواک استفاده کنید. اگر در شرایطی قرار گرفتید که امکان مسواک زدن نبود می توانید با مقداری آب، دهان خود را شست و شو دهید تا محیط دهانتان زودتر به حالت عادی بازگردد. به یاد داشته باشید برخی از خوراکی های شیرین مانند انواع شکلات ها و تافی ها به دندان می چسبد و با شست وشو با آب و بدون مسواک پاک نمی شوند پس اگر مسواک در دسترس نداشتید می توانید با جویدن برخی میوه ها مانند سیب آنها را از دندانتان جدا کنید. در مورد سوال آخر شما هم باید بگویم که این ادعا به هیچ وجه درست نیست. مسواک زدن و نخ دندان یکی از مهمترین راه های حفظ بهداشت دهان و دندان است.