آرشیو چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶، شماره ۶۶۸۳
اندیشه
۱۵

درخواست محمد فاضلی از نخبگان و روشنفکران: «قدرت» را به بازنگری انتقادی در خود فرا بخوانیم

دکتر محمد فاضلی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، معتقد است که قدرت را باید به بازنگری و خویشتنداری و معترضان را به نفی خشونت فرابخوانیم.

***

دکتر محمد فاضلی، جامعه شناس، در واکنش به تجمعات اخیر در راستای مطالبات معیشتی، یادداشتی را در کانال تلگرامی خود با عنوان «بازنگری و خویشتنداری» منتشر کرده و معتقد است که وقت آن رسیده که نخبگان و روشنفکران، آنان که نگران ایران هستند، قدرت سیاسی را به بازنگری انتقادی در خود و شنیدن صدای مردم دعوت کنند؛ و همزمان معترضان را به خویشتنداری و نفی خشونت فرابخوانند.

به زعم او، «صاحبان قدرت» و «توده های معترض» اغلب اوقات در یک ویژگی شبیه اند: هر دو تاریخ نخوانده اند و اگر خوانده اند هر کدام به دلایلی کاملا متفاوت بدان توجهی ندارند.

آنان که تاریخ خوانده اند بیشتر می توانند بگویند که از خشونت، آن هم در بستر خاورمیانه پرآشوب، درخت دموکراسی، توسعه و حقوق بشر، کرامت انسانی، اشتغال و رونق نمی روید.

وی تاکید می کند که قدرت را به بازنگری و خویشتنداری و معترضان را به نفی خشونت فرابخوانیم. ناسزا گفتن، مشت بر دیوار کوفتن و کافه را به هم ریختن، گاه دل را خنک می کند، اما هیچ بیکاری را شاغل نمی کند و هیچ کارخانه ای را به رونق نمی رساند.