آرشیو شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶، شماره ۴۲۳۴
دنیا
۴

خبر

همکاری نظامی فرانسه و ترکیه

رویترز: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفت که در سفر به پاریس در مورد همکاری نظامی با مقامات این کشور گفت وگو خواهد کرد. او همچنین تاکید کرد که ترکیه مایل است در کنسرسیوم دفاعی فرانسه، ایتالیا موسوم به «یوروم سام» حضور داشته باشد.

اردوغان پیش از عزیمت به فرانسه بر گسترش همکاری دو کشور و تاثیر آن بر تقویت صلح در منطقه و جهان تاکید کرد و گفت: در دیدار خود با مکرون موضوعاتی مانند اقتصاد، تجارت، صنایع دفاعی و مبارزه با تروریسم به عنوان اولویت های روابط ترکیه و فرانسه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. وی با بیان اینکه آماده گسترش همکاری خود با فرانسه در تمام زمینه ها، به ویژه صنایع دفاعی و انرژی هستیم، اضافه کرد: اقداماتی که برای گسترش همکاری ترکیه، فرانسه و ایتالیا در زمینه یوروسام انجام خواهد شد، بسیار حائز اهمیت است و این موضوع را مجددا مورد بررسی قرار خواهیم داد.

انتقاد اردوغان از آمریکا

نیویورک تایمز: ترکیه روز پنج شنبه به شدت از محکوم شدن بانکدار ترکیه ای به اتهام دور زدن تحریم های ایران انتقاد کرد. رئیس جمهوری ترکیه این دادگاه را متهم به خواندن رای ناعادلانه کرد و آن را دخالت غیرمنتظره در امور داخلی ترکیه خواند. در همین حال به نظر می رسد در ماجرای یک میلیارد دلار طلا در ازای نفت به منظور کمک به دور زدن تحریم های ایران، نام برخی از وزرای رجب طیب اردوغان نیز مطرح شده است. همزمان مهمت هاکان آتیلا، بانکدار ترکیه ای از 6 مورد اتهام، در 5 مورد مجرم و در یکی از آنها نیز بی گناه شناخته شد. او به اتهام نقض قوانین ایالات متحده در زمینه تحریم ها علیه ایران مجرم شناخته شد. وکیل مهمت هاکان آتیلا، بانکدار ترکیه ای پس از صدور رای گفت که حتما درخواست تجدیدنظر خواهد کرد.