آرشیو شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶، شماره ۵۰۱۲
سلامت
۱۳

دانستنی های سلامت

بی اثری مکمل های کلسیم و ویتامین D بر کاهش خطر شکستگی استخوان

نتایج مطالعه ای جدید نشان می دهد مصرف مکمل های ویتامین D و کلسیم از افراد مسن در مقابل شکستگی لگن و سایر مشکلات استخوانی محافظت نمی کند.

طبق مطالعات قبلی، دستورالعمل ها، مصرف مکمل های کلسیم و ویتامین D را برای افراد مسن به منظور پیشگیری از شکستگی در افراد مبتلا به پوکی استخوان توصیه می کند. به گفته محققان، مطالعات قبلی در مورد رابطه بین مکمل ها و خطر شکستگی به نتایج پیچیده ای رسیده اند.

طبق نتایج این مطالعه جدید، مصرف مکمل ها با خطر کمتر شکستگی های جدید، بدون توجه به دوز مصرف، جنسیت بیمار، سابقه شکستگی، مصرف کلسیم در رژیم غذایی یا غلظت ویتامین D خون مرتبط نبود.به گفته محققان، یافته ها از مصرف روزمره مکمل های حاوی کلسیم، ویتامین D یا هر دو توسط افراد مسن به منظور پیشگیری از شکستگی حمایت نمی کند./ مهر

تشخیص دقیق پوسیدگی دندان با استفاده از رادیولوژی

دبیر مشاوره علمی رادیولوژی دوازدهمین کنگره سالانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران با اشاره به تشخیص دقیق پوسیدگی دندان با استفاده از علم رادیولوژی گفت: رادیولوژی کمک زیادی به تشخیص پوسیدگی دندانی می کند؛ به طوری که نیمی از پوسیدگی های بین دندانی فقط در رادیولوژی دیده می شود.

دکتر علی کاووسی در آستانه برگزاری دوازدهمین کنگره سالانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران در ارتباط با علم رادیولوژی در دندانپزشکی اظهار کرد: درتمام بدن انسان ازجمله فک و صورت می توان نمای داخلی بدن را توسط علم رادیولوژی مورد بررسی قرار داد. وی افزود: انواع ضایعات که تخریب ایجاد کرده باشند اعم از استخوان و دندان توسط رادیولوژی قابل تشخیص است. البته دامنه این ضایعات متفاوت بوده و می تواند شامل عفونت های دندانی تا ضایعات بدخیم باشد.

دکتر کاووسی با اشاره به این که شایع ترین بیماری در حوزه دندان، دهان، فک و صورت، پوسیدگی های دندانی است، گفت: پوسیدگی دندان در معاینه دندانپزشکی به صورت کامل دیده نمی شود و برخی پوسیدگی ها تنها با علم رادیولوژی قابل تشخیص است. وی با بیان این که در اولین ویزیت، دندانپزشک نیاز است با کمک رادیولوژی به تشخیص دقیق و کامل پوسیدگی ها دست یابد، گفت: برخی از این پوسیدگی ها از چشم دندانپزشک مخفی می ماند که با انجام رادیولوژی می توان مانع این کار شد./ ایسنا

چگونه از ارتودنسی مراقبت کنیم؟

دکتر محمدامین نریمانی، متخصص ارتودنسی و جراح فک درخصوص مراقبت های پس از برنامه ارتودنسی اظهار کرد: درمان ارتودنسی یکی از روش های درمانی برای دندان های نامرتب است و به وسیله آن دندان ها از محل خود جابه جا می شوند؛ اما باید توجه داشت وقتی دندان ها حرکت می کنند، اگر مراقبت های لازم صورت نگیرد، ممکن است به محل اولیه برگردند.

وی افزود: مکانیسم عملکرد ارتودنسی به این صورت است که الیاف پریودنت ها به صورت کش از یک طرف به دندان و از طرف دیگر به استخوان فک متصل است و زمانی که دندان به محل جدید کشیده می شود، این نخ ها نیز حالت کشیدگی به خود می گیرد، اما باید توجه داشت همچنان دندان ها برای برگشتن به مکان خود تمایل دارند.

این متخصص ارتودنسی تصریح کرد: برای جلوگیری از برگشت دندان ها و ایجاد نامرتبی مجدد در چیدمان دندان ها، پزشک درمانگر، وسایل نگهدارنده ای برای بیمار تجویز می کند که این وسایل اجازه بازسازی الیاف و نگهداری دندان ها را در محل جدید می دهد و امکان برگشت دندان به محل قبلی نیز کمتر خواهد شد.

نریمانی گفت: غذاهای سخت مانند چیپس، آجیل، بلال، ذرت بو داده و ته دیگ می توانند موجب آسیب به دستگاه های ارتودنسی شوند. برای خوردن بعضی از غذاهای سفت مانند سیب یا هویج می توان آنها را به قطعات کوچک تر تقسیم کرد. وجود مواد غذایی شیرین در مجاورت براکت ها و سیم ها و تمیز نکردن آنها می تواند شانس ایجاد پوسیدگی دندان ها را افزایش دهد. / فارس