آرشیو دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶، شماره ۶۶۸۷
ایران زمین
۱۹

روی خط خبر

«سبلان» ثبت جهانی می شود

گروه ایران زمین/ با هدف تقویت بنیان های حفاظتی، کوه سبلان در استان اردبیل، با پیوست جنگل های فندقلو و موران در فهرست آثار جهانی به ثبت می رسد.«کریم حاجی زاده»، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: استان در 2 بخش طبیعت و تاریخ از ظرفیت های گردشگری برخوردار است که برای تقویت این بخش ها درصدد تکمیل مطالعات پرونده سبلان برای ثبت جهانی هستیم.وی با بیان اینکه کوه سبلان از نظر محیط پیرامونی دارای شرایط طبیعی و جغرافیایی بی نظیری است، خاطرنشان کرد: به همراه جنگل های فندقلو و موران قصد ثبت جهانی این میراث ارزشمند را داریم تا بواسطه ثبت جهانی کوه سبلان و زیبایی های آن در سطح جهانی و ملل مختلف بیشتر شناخته شود.

دیوار مسجد جامع گلپایگان ترک خورد

مسجد جامع تاریخی گلپایگان در استان اصفهان که از زمان سلجوقیان تاکنون ایستادگی کرده بود، چندی قبل قسمتی از دیوار آن ترک خورده و کج شده است.

«مصطفی قانونی»، مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلپایگان در گفت و گو با ایسنا، درخصوص ترک های یکی از اضلاع دیوار مسجد جامع گلپایگان، گفت: یکی از دیوارهای مسجد جامع که مجاور مغازه های غیر مجاز ساخته شده اند، ترک خورده است. پی های اصلی دیواره های مسجد روی خاک است و براثر حرکت خاک، این دیوار ترک خورده است.

ضمن اینکه تخریب مغازه های قدیمی مسجد جامع سبب شده که به این قسمت از دیوار قدری آسیب وارد شود. این در حالی است که هرگونه ساخت و سازی در کنار بناهای تاریخی آسیب جدی به آثار تاریخی وارد می کند.

قانونی دررابطه با مرمت دیوار ترک خورده مسجد جامع، خاطرنشان کرد: این پروژه در قالب پروژه های مرمتی که به تایید استان هم رسیده به شیوه چیدن سنگ به صورت پیوندی در حال ترمیم و مرمت است.