آرشیو چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۱۵
دانشگاه
۸

غفلت آموزش عالی از مهاجران تحصیلی: حضور کم رنگ دانشجویان مسلمان در ایران

طبق سیاست های کلی علم و فناوری، گسترش همکاری ها با کشورهای منطقه و جهان اسلام در دستور کار قرار دارد. با وجود این تاکید اما آن طور که باید به کشورهای منطقه پرداخته نشد. نمودار تعداد دانشجویان خارجی جذب شده از کشورهای همسایه طی 4 سال دولت یازدهم از حضور کم رنگ برخی کشورهای همسایه حکایت دارد.

بر اساس آمار هم اکنون آمار دانشجویان حاضر در ایران از قرار؛ 11313 نفر از افغانستان، 1194 نفر از عراق، 425 نفر از سوریه، 265 نفر از لبنان، 154 نفر از پاکستان، 63 نفر از هندوستان، 58 نفر از تاجیکستان، 57 نفر از یمن، 30 نفر از ترکیه، 22 نفر از چین، 20 نفر از فلسطین، 19 نفر از جمهوری آذربایجان، 16 نفر از نیجریه، 13 نفر از انگلستان و کمتر از 10 نفر هر کدام از کشورهای بنگلادش، کره، کویت، عربستان، بحرین و قزاقستان است.

در یک نگاه کلی و با بررسی عملکرد وزارتخانه می توان گفت که فعالیت های بین المللی سهم قابل توجهی در میان اقدامات چند سال اخیر داشته است. برگزاری دوره های مشترک و تبادل استاد و دانشجو با دانشگاه های معتبر بین المللی را نیز باید در راس این اقدامات پنداشت.

البته با اینکه در 3 سال گذشته وزارت علوم و دانشگاه های مختلف کشور صدها تفاهم نامه با سایر کشورها امضا کرده اند لکن تاکنون 44 درصد این تفاهم نامه ها اجرایی شده است. با این اوصاف به نظر می رسد از ظرفیت حضور هیئت های علمی کشورهای جهان به نحو شایسته بهره‎ برداری نشد.