آرشیو چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۱۵
اقتصادی
۴

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور:اغلب بانک ها علاقه ای به پرداخت تسهیلات خرید مسکن ندارند

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور گفت: در گذشته هیچ یک از بانک ها به جز بانک مسکن علاقه ای به پرداخت تسهیلات خرید خانه نداشتند زیرا سود تسهیلات سایر کالاها زودتر از مسکن برمی گردد.

حسام عقبایی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره وضعیت بازار مسکن و پرداخت تسهیلات مربوط به آن اظهار کرد: در گذشته هیچ یک از بانک ها به جز بانک مسکن علاقه ای به پرداخت تسهیلات خرید خانه نداشتند زیرا سود تسهیلات سایر کالاها از جمله خودرو ظرف مدت حداکثر سه سال به بانک بازمی گشت اما تسهیلات مسکن با سایر وام ها تفاوت بسیاری دارد زیرا بازگشت این تسهیلات حدود 12 سال است بنابراین کمتر بانکی تمایل دارد که این وام را پرداخت کند.

وی ادامه داد: باید دولت کمک کند که سود این تسهیلات را کاهش دهد و از سوی دیگر با افزایش مدت زمان بازپرداخت تسهیلات بتواند بخشی از نگرانی های متقاضیان را برطرف کند. در حال حاضر پرداخت تسهیلات تنها از نظر کمی به بخش مسکن کمک می کند باید هر چه سریعتر زمینه ای فراهم شود که بتوانیم از نظر کیفی نیز به این بازار کمک کنیم.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور با بیان اینکه پرداخت و افزایش تسهیلات می تواند بهترین کمک در بهبود وضعیت بازار مسکن باشد، افزود: افزایش قدرت خرید متقاضیان و نیز رقابتی شدن بانک ها در پرداخت تسهیلات می تواند کمک کننده رونق در بازار مسکن باشد. ورود سایر بانک ها به ارائه تسهیلات به نفع مردم و خریداران است گفت: با شکستن انحصار بانک مسکن در ارائه تسهیلات به زودی شاهد افزایش حجم تسهیلات بانکی خواهیم بود که نتیجه آن خارج شدن رکود از بازار مسکن است.

در ادامه مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه املاک استان تهران با بیان اینکه پرداخت هر نوع تسهیلات مسکن می تواند تحریک کننده بازار مسکن باشد، گفت: بانک مرکزی چند روز گذشته آماری ارائه کرد که متاسفانه قیمت مسکن از شاخص نرخ تورم عبور کرده و به مرز رشد 15 درصدی رسیده است که این نشان دهنده رونق گرفتن این بازار است.

وی افزود: هیچ یک از مشاوران املاک به دنبال افزایش قیمت نیستند بلکه ما به دنبال ایجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضای مسکن هستیم و رونق در این بازار تنها با افزایش قدرت خرید مسکن ایجاد می شود.