آرشیو سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۲۰
اخبار کشور
۳

محسن هاشمی: علت فوت پدرم ایست قلبی بود

محسن هاشمی درباره حواشی مرتبط با فوت مرحوم هاشمی گفت: علت فوت ایشان ایست قلبی اعلام شد و اینکه رادیواکتیو بر فوت اثری داشته است، را نمی توان مطرح کرد و شاید اگر به این صورت مسئله در رسانه ها مطرح نمی شد، بهتر بود.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران درباره اینکه فائزه هاشمی مسائلی از قبیل وجود رادیواکتیو در مورد فوت مرحوم هاشمی را عنوان کرده است گفت: علت فوت ایشان ایست قلبی اعلام شد اما این که ایست قلبی به طور مشخص چه علتی داشته است موضوعی بود که نیاز به کالبد شکافی داشت و به دلیل شرایط خاص آن زمان کالبدشکافی انجام نشد. بحث رادیواکتیو موجود در بدن نیز از سوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به خانواده اعلام شد اما اینکه رادیواکتیو بر فوت اثری داشته است، را نمی توان مطرح کرد و شاید اگر به این صورت مسئله در رسانه ها مطرح نمی شد، بهتر بود.

وی درباره مشورت های مرحوم هاشمی به رئیس دولت یازدهم تصریح کرد: در بسیاری از موارد نظر مشورتی ایشان را جویا می شدند، به ویژه در حوزه سیاست خارجی و مذاکرات هسته ای که منجر به برجام شد، اما طبیعتا بخشی از توصیه های آیت الله هاشمی به دلیل تفاوت دیدگاه ها یا موانع اجرایی، تحقق پیدا نمی کرد.

محسن هاشمی همچنین در باره نحوه طبقه بندی خاطرات مرحوم و علت حذف برخی از خاطرات وی توضیح داد: طی 14 سالی که خاطرات روز نوشت ایشان با نظر و تایید خودشان منتشر شده است، مطالبی که به آبروی افراد و یا مصالح انقلاب آسیب می زند، سانسور می شود که البته مقدار بسیار کمی و کمتر از یک درصد خاطرات است.

وی درگفت وگو با فارس همچنین درخشان ترین دوره اقتصادی در جمهوری را دوره دولت سازندگی عنوان کرد و افزود: رانت یا آقازادگی، پدیده ای است که در سیستم های غیر رقابتی و تبعیض آمیز شکل می گیرد اگر ما رانت یا امتیازی را برای برخی نهادها یا افراد قائل شویم قطعا به فساد می رسیم، بنابراین پدیده های منفی که امروز در جامعه شاهد هستیم میوه اقتصاد شفاف و رقابتی نیست بلکه معلول دخالت های بی رویه دولت و منابع هنگفتی است که در برخی دوره ها توسط افراد و مجموعه های فراتر از نظارت هزینه شده است و این رویکرد در دولت سازندگی و اصلاحات به حداقل رسیده بود.