آرشیو چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۲۱
شهرستان ها
۷

معاون آب منطقه ای آذربایجان شرقی: پاییز 96 کم باران ترین طی 50 سال اخیردرآذربایجان شرقی بود

تبریز- خبرنگار کیهان: معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: پاییز امسال، کم بارش ترین پاییز آذربایجان شرقی در طول 50 سال گذشته بود که پشت سر گذاشتیم.

مجتبی جلیل زاده افزود: بارش پاییزی در حوضه دریاچه ارومیه تا 40 درصد و قزل اوزن 23 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: امسال 35 درصد روان آب ها کاهش یافت و در تابستان نیز 7 درصد تبخیر منابع آب، افزایش پیدا کرد که اگر مجموع این شرایط ادامه داشته باشد با بحران روبه رو خواهیم شد و تابستان سال 97 مشکل جدی آب آشامیدنی خواهیم داشت. به گفته وی جمع آب ورودی سدهای استان در پاییز امسال 33 میلیون مترمکعب بود که 21 درصد نسبت به پاییز سال 95 کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در ابتدای سال آبی جاری ذخیره سد ستارخان صفر شده بود. سد علویان مراغه فقط قادر به پاسخ دادن به 40 روز نیاز آبی است و این رقم برای سد سهند 90 روز می باشد. ضمن آن که آب سد ستارخان 31 درصد کاهش یافته و آب سد قلعه چای نیز 50 درصد کم شده است و ذخایر آب سدهای استان 218 میلیون مترمکعب است.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای آذربایجان شرقی تصریح کرد: 30 درصد کاهش در سد سهند که بخشی از آب آشامیدنی تبریز را تامین می کند، وجود دارد و به دلیل برداشت های غیرمجاز ذخایر آب زیرزمینی تا 40 درصد افت دارد و بحران در حوضه آبریز دریاچه ارومیه شدید شده و برای این که در تابستان و روزهای گرم آب آشامیدنی تامین باشد، می بایست حداقل 10 درصد صرفه جویی در آب به عمل آید. وی افزود: بارش هایی که منجر به جاری شدن روان آب به منظور هدایت به دریاچه ارومیه بشود، وجود نداشته است.